kanske inte läge att åka till Glommers just nu!!

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Glommersträsk ligger ju just på en liten platå så att det är djupare snö där än bara några mil närmare kusten är förståeligt.

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Trist.
Var själv dit i början av januari. Upplevde egentligen inget av det som beskrivs i artikeln. Förutom när vi mötte ett gäng (väldigt unga) lokala förmågor som härjade på en plantage strax nedanför Vithatten.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Undrar om det faktiskt är dax att införa effektbegränsning liknande MC på skotrar. Typ under 24 max 55-60 hästar och kanske max kamhöjd 32mm. Ja jag vet att många skriker nu, men ni yngre som sköter er har också ett ansvar att förmedla bland era jämnåriga hur man sköter sig på skoter. Fortsätter sådant här sattyg är det inte omöjligt att restriktioner kommer.
- Någon som hänger här på forat borde ju rimligtvis känna till någon några som pysslar med den här typen av körning. Säger ni något till dom, eller låter ni det bero av ren feghet för att stöta er med de "balla killarna".

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
effekt begränsning skulle vara nått , dock så går de ju lika bra att köra sönder plantor med en en gammal snotrick om man vill! , njää 18års gräns på å köra skoter ä nog de som gäller , sätta en 16åring på en 160hk skoter efter en kort utbildning lirar inte bra tycker då jag ! ... sen de här "– Sedan handlar det också om det estetiska. Ett orört snötäcke i naturen är vackert istället för att det går skoterspår kort och tvärs överallt." lät ju som en riktigt gammgubbe som ha komme på haha "RÖR INTE MIN SNÖ" , men resten av artikeln ska man fan ta åt sej ! TOTAL förbud mot att köra på sidan av leden där man inte får ! och kör ALDRIG på hyggen! de ska inte vara så svårt å förstå tycker då jag ..

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Visst går det att köra sönder plant med en gammal Snotric. Men jag tror inte idioterna är ute efter att fräsa plant, i första hand är det nog för att leka i lössnö.
Och att leka i lössnö med en 50 hästars med 32 kamsmatta är inte lika lockande. Det GÅR, men efter ett antal fastkörningar tror jag dom tröttnar.

Så helt klart måste det nog till effektbegränsningar och tyvärr då inte bara mellan 16 och 18, utan faktiskt ända upp till 24. Och till det måste till en stenhård efterlevandekontroll. Ut med Polis på lederna, ålägg klubbarna patrull och rapportansvar. Allt detta kostar pengar och det måste tyvärr bekostas av hela skoterkollektivet med en obligatorisk ledavgift om 300-500kr/år och skoter. Tyvärr är det bara att inse.