Kapa ändarna på styret?

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Tja jag håller på att greja lite med styret som jag har köpt " Fatbar " & nu till frågan kan man kapa ändarna ca 2-2,5cm i bda ändarna utan att det gör nånting för själva styret? Tycker själv att det är lite brett!

// Tomas

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Bara att kapa, påverkar inte styret i sig något. Brukar dessutom vara färdiga sträck att kapa efter på de flesta styren. Kapat ca 3,5cm på varje sida av mitt styre på skotern, annars blir det för brett och det går inte burka. Ett tips kan vara att provmontera alla reglage innan du kapar så inte tex bromshandtaget hamnar snett pga av att det börjar sitta i böjen på styret. Vet en som har en REV som kapade sitt fatbarstyre lite för mycket så bromsen hamnade snett.

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Bara att kapa, påverkar inte styret i sig något. Brukar dessutom vara färdiga sträck att kapa efter på de flesta styren. Kapat ca 3,5cm på varje sida av mitt styre på skotern, annars blir det för brett och det går inte burka. Ett tips kan vara att provmontera alla reglage innan du kapar så inte tex bromshandtaget hamnar snett pga av att det börjar sitta i böjen på styret. Vet en som har en REV som kapade sitt fatbarstyre lite för mycket så bromsen hamnade snett.
Ok då ska jag göra de,vad brukar de vara för mått som är bäst? Mitt styre nu är 803mm hade tänkt att kapa de till åtminstone 275 om det går dvs!
Vad är det bästa att kapa med då,så att det blir ett rakt kap om man säger så?

// Tomas

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Ok då ska jag göra de,vad brukar de vara för mått som är bäst? Mitt styre nu är 803mm hade tänkt att kapa de till åtminstone 275 om det går dvs!
Vad är det bästa att kapa med då,så att det blir ett rakt kap om man säger så?

// Tomas
Går aldeles utmärkt med en helt vanlig vinkelslip (rondell)...

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Du måste ju känna vilket som du tycker är skönast.
mm de är sant,men de som satt orginal är ca 73-75cm & de nya är 80 gör det mycke skillnad om de blr bredare i själva körningen eller ska man gå efter orginalet?

// Tomas

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
mm de är sant,men de som satt orginal är ca 73-75cm & de nya är 80 gör det mycke skillnad om de blr bredare i själva körningen eller ska man gå efter orginalet?

// Tomas
Vänta med att kapa till vintern då. Kör några mil med styret som det är nu och känn efter om de e för brett eller om du gillar de. Är ju ingen panik direkt och tar ju bara 10min att fixa.