kapa boggieskenor??

matte.s

Välkänd medlem
29 aug 2008
134
0
6
Östersund
Tjena.. jag har nyss varit och pressat drivhjulen på drivaxeln hos yamaha och de sa att jag var tvungen att kapa boggieskenorna 2cm för annars skulle det ta i... Men sen frågade jag en snubbe och han sa att det inte var en bra idé för då skulle det inte fästa alls eller något :confused:

det är 8kuggs nonslip

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Är det på en Phazer RTX du menar ?

Vad ska du ha för matta ?

Är ganska säker på att du inte ska behöva kapa nånting med 44as och 8 kuggs non-slip.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
ta bort plastklackarna längst fram och kapa den som det ser ut original och borra därefter nya hål.

finns även dom som filar/kapar ner plastklacken.

matte.s

Välkänd medlem
29 aug 2008
134
0
6
Östersund
Är det på en Phazer RTX du menar ?

Vad ska du ha för matta ?

Är ganska säker på att du inte ska behöva kapa nånting med 44as och 8 kuggs non-slip.
Ja, en phazer rtx
det är 38as... Har iaf kapat dom men när boggien fjädrar ihop så låter det så in i helvete... vet inte vad det är för fel men antagligen nonslipen som tar i nånstans

matte.s

Välkänd medlem
29 aug 2008
134
0
6
Östersund
ta bort plastklackarna längst fram och kapa den som det ser ut original och borra därefter nya hål.

finns även dom som filar/kapar ner plastklacken.
jag kapade plastklackarna lite över 2cm. Yamaha sa att det skulle kapas 2cm på boggieskenorna. Verkar ta i ändån, iaf nånstans de blev kapade typ såhär
"/":p kan lägga in bild lite senare när jag fört över bilderna till datorn

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Non-slip drivhjul låter mer än vad orginal gör. Låter mer vid inbromsning och ibland när man smyg kör.

matte.s

Välkänd medlem
29 aug 2008
134
0
6
Östersund
tror du det kan låta så in i helvete bara man kör på små gupp? låter inte bra iaf :p

lät ingenting när jag bromsade heller. endast när boggien fjädrade, och då smattrade det rejält

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Jag satte non-slip drivhjul på min viper för ca 2 veckor sedan. Ibland vid inbromsning och vid fiskörning och boggien fjädrar ihop så låter ett smatter, eller vad man nu skall kalla det. Jag har kollat och kollat men inte hittat någonstans det kan ta i. Jag antar att det kan låta så med non-slip så du kan nog också vara lugn.
Det som jag inte tycker stämmer är att det låter nästan konstant när man sitter 2 på skotern.

matte.s

Välkänd medlem
29 aug 2008
134
0
6
Östersund
Jag satte non-slip drivhjul på min viper för ca 2 veckor sedan. Ibland vid inbromsning och vid fiskörning och boggien fjädrar ihop så låter ett smatter, eller vad man nu skall kalla det. Jag har kollat och kollat men inte hittat någonstans det kan ta i. Jag antar att det kan låta så med non-slip så du kan nog också vara lugn.
Det som jag inte tycker stämmer är att det låter nästan konstant när man sitter 2 på skotern.
åfan, det var ju ganska kasst då jag skjutsar min pappa på skotern om vi ska nånstans

Last edited:

matte.s

Välkänd medlem
29 aug 2008
134
0
6
Östersund
Har hittat felet... plastklacken tar i nästan hela kuggen på nonslipparna fram på boggieskenan, blir till att kapa 2-3cm till... Yamaha sa 2cm men verkar inte stämma alls.

matte.s

Välkänd medlem
29 aug 2008
134
0
6
Östersund
Någon som vet hur jag ska göra med klacken som dämpar lite om boggien skulle slå igenom??Den alltså ->>

För jag måste ju flytta bak allting typ 3cm