Kapa kammar på 57mm powerclawmatta?

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Hej! På nyköpet sitter det en fin 57mm powerclawmatta. Som jag har förstått det så är de ganska mjuka, och och jag kikar på mattan så ser kammen ganska "smal" ut högst upp.

Då jag kör mycket vid kusten och säsongen inte bara innehåller extrem puderåkning så funderar jag på att kapa ner kammarna ca 1 cm , är det någon som har erfarenhet och har provat det på sin maskin?

Förra vintern körde jag nämligen 136" med 44:as kammar och tyckte det räckte långt, i detta fall blir det ju 141" och 47-50 mm "hårda" kammar.

Åsikter? :bigsmile:
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
jag o en polare kappade en 61mm matta till ca 44mm föra vintern. Blev väl lite sisådär. fungera gjorde det. Men skulle rekommendera att köpa en ny eller en begagnad fräsch 44mm ist och i så fall sälja vidare din 57mm. Eller så behåller du 57mm mattan och om du planerar en riktigt puder helg så kan du ju alltid byta till 57mm den helgen.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Alltingen så säljer/byter du den mot den matthöjd du vill ha, eller så slänger du på isrivare. Själv hade jag givit mattan en chans innan jag funderat. Testa i vinter å se hur det känns.
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Okej, kom på nu att man kanske skulle lagt denna tråd i "tekninksnack".. Ingen som har någon positiv åsikt ang kapning?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag har kapat ner flera mattor med mkt bra resultat , kammarna blir hårdare med bättre fäste på led och den håller bättre , sista var en 144 57 mm som kapades till 44 mm med dubb , jag skulle kapa direkt ...
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Hur gör man på enklast/bästa sätt när man kapar? Kniv olja och någon sorts jigg för att alla ska bli lika höga?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Hur mycket led/ospårat kör du?
Innan jag köpte RMKn tyckte jag att 44mm var mer än tillräckligt.
Idag förstår jag inte hur jag tänkte då, det är ju aldrig fäste?
Jag skulle prova innan jag kapar, ny maskin ledde för mig till annan körstil, men framförallt kör jag på andra ställen...
När det väl är kapat går det inte att ha det ogjort, och med tanke på att det inte tar speciellt lång tid ser inte jag någon anledning till att göra det sommartid-innan man provat hur det känns i ett tjugotal mil.
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Nog är det 50/50 för mig. Är lite rädd för just i början på säsongen, när det inte finns någon botten och de långa mjuka kammarna ganska lätt hittar stubbar och stenar!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Har kapat en del mattor med bra resultat, men din matta skulle jag inte kapa. Sitter väll en powderclaw på den där?

Körde närmare 400 mil med min M8a med 57 mm kammar, av dessa mil vart det endast 20 mil i fjällen. Kör mkt led (transport) här då jag också bor efter kusten. Inte en endaste antygan till trasig kam trots hård(?) ledåkning och även stubb/stenkänningar.

Låt den vara, märker du att mattan mår dåligt av din körning, kapa den.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag har kapat med både fogsvans och sticksåg och rondell , ett plattjärn , bräda funkar bra som jigg så alla blir lika höga ..
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
PC mattan är grymt bra i lössnö! Dock inte alls bra då det är hårt... Som du märkt är topparna väldigt mjuka och är det hårt/led osv. så att kammarna inte går ner i snön "sopar" man leden istället för att få fäste och accelleration. Den verkar hålla men presterar gör den inte på led. Den bromsar klart bättre än den drar framåt. PEAK mattan tror jag är en kanon matta!