Karibon går kasst

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Har problem med karibon, den går på tomgång på full choke. Om stänger av choken dör den, om man gasar går den 10meter sen dör den, känns som soppa fel. Har haft upp förgasarn säkert 5 gånger.

Vevaxeltätningarna???
Har testat spruta startgas men ingen reaktion.

I instruktionsboken står det att det på returledningen från förgasare till tank ska sitta en kalibrerad dysa (ja, dysa, inte dosa), nån som vet vad det är och hur den ska vara kalibrerad?
Jag har bytt bränsleslangar och då satt det en klammerliknande sak på slangen. Kan det vara den? (det var ett plastklammer som gick sönder vid demontering:( )

Alltså!!!:rolleyes:
-Vevaxeltätningar? Hur byter man dom på rotax277?
-Vad är en dysa? och hur kalibreras den?
-Nån som har bättre förslag?
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Hej.
Ser att du ännu har trubbel med karibon.
Läste den förra tråden här: http://www.skoterleden.net/forum/showthread.php?t=12372

Rent spontant så känns det som ett bränsle/luftblandningsrelaterat bekymmer.
Det är bara systematisk felsökning som gäller, och du har ju vad jag förstått kvar instruktionsboken som kan ge några tips om var du kan börja.

Kan du inte palla upp skotern under dragkroken så att mattan kan rotera fritt, o sedan prova att hålla liv i den me gasen efter att du slår av choken? Isåfall kanske det räcker med att skruva in tomgångsskruven lite? Om du har en mikunigasare så kan du kolla luftskruven. Den brukar vara 1½ varv utskruvad. Nålen vet jag inte exakt var den ska ligga men i min rotax 253 så ligger den i mittersta eller näst översta hacket.

Dysan har jag sökt svaret på. Det är antagligen en strypning på returledningen, som förhindrar att förgasaren töms, men som fortfarande ger retur till tanken.
Förklaring finns här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Dysa
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Hmm, hittade inte igen den gamla tråden.
Funderar på byta vevaxeltätningearna.
Kan man göra det utifrån?
Var hittar man rephandbok på 277an?
Vem säljer Aktivgrejer, orginal?
Eller är det nån som vet hur den där dysan ska kalibreras?
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Nu har jag tänkt efter vad som hände när 253:an gav upp.

Faktiskt var det ju som du beskriver.
Skulle ut o köra men den ville inte alls gå på tomgång.
Dagarna innan gick den bra, men nu fick jag hålla liv i den med primern (har ingen choke) för att ens ta mig till garaget.

Efter ett komptest såg jag att motorn inte var i ordning.
Så jag rev motorn o konstaterade att ringarna samt vevaxeltätningarna var helt slut(sprickor).
Så det blev en renovering av motorn, med vevlagerbyten o nya tätningar samt honing av cyllen o ny kolv me ringar.

Efter det har motorn gått bra igen. rotax 253 power! :D
Återkommer om jag hittar nåt mer info om 277:an...

Några bilder på renoverad 253:a
 
Last edited:

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Var ut och kollade nu, kompan ligger på 12bar. :) Det verkar bra. Testade på ett par andra skotrar som låg på ca 9.
Men visst kan väl vevaxeltätningarna va slut ändå...:confused:
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Hej.
Ja kompet e det inget fel på! Då är det i allafall hel toppackning på maskin.

Om förgasarinställningarna inte är ändrade så får du söka fel på annat håll.
Du har ju bytt ut slangar m.m i bränslesystemet.
Försök minnas om det kanske blivit nån miss i samband med det?
Inget som e ändrat från hur det var tidigare eller nåt som fattas kanske? Om du inte får upp tillräckligt med bränsle till gasaren så vill ju inte maskin gå som den skall.

277:an som sitter i karibon din har några år på nacken nu, o då börjar tätningar torka o spricka. Så var det i min 253:a. Tätningen på magnetsidan var i sämst skick, o så kan det vara på din maskin åxå.

Om det är slitna/trasiga vevtätningar eller cyl.fotpackning så blir det problem med tomgången. Eller om du får in tjuvluft någon annan väg, t.ex impulsslangen till bränslepumpen osv...

Varför inte passa på att rengöra o byta membran i bränslepumpen åxå? Enkelt o billigt om det är en mikunipump.

Hursomhelst. Om det nu är bränsle/luftbalndningsrealterat så, har du tecken på att du får för mycket luft samt för lite bensin til motorn.

Så de e bara o hugga i nu så du får igång pärlan. :D
PS .Se över den där dysan, eller om returslangen kanske går att ta bort helt, som någon tidigare föreslog.
 
Last edited:

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Blir nog att riva och byta packningarna...så fort jag är klar med andra skotern:rolleyes: men vart ska man vända sig för att få reda på det där med dysan? Det enda som satt där förut var ett klammer som numera är trasigt.
Finns det nån Aktiv verkstad i Östersund?
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Blir nog att riva och byta packningarna...så fort jag är klar med andra skotern:rolleyes: men vart ska man vända sig för att få reda på det där med dysan? Det enda som satt där förut var ett klammer som numera är trasigt.
Finns det nån Aktiv verkstad i Östersund?
Vars kommer din Karibo ifrån. Min förra jag sålde var en -90 som for åt det håll du bor.

Enkel motor att hålla på med. Har renoverat motorn några gånger. Men känner inte igen ditt problem
 

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
222
0
16
Jokkmokk
hum, tycker det luktar som igenskitad bensinpump., min kompis har haft exakt likadan, det var skit i slangarna till gasarn, kolla detinnan du börjar gorma med packningar.
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Vars kommer din Karibo ifrån. Min förra jag sålde var en -90 som for åt det håll du bor.

Enkel motor att hålla på med. Har renoverat motorn några gånger. Men känner inte igen ditt problem
Köpte den nånstans mellan vilhelmina och storuman. tror det var januari 2005.

Blev fundersam på en sak. när man beställer packningar från duells finns det packningssatser till 80-82, 83-84 och 93-06. Men min är ju en -90, så vad ska man ha? Vad är det som skiljer?
 

_rills_

Ny medlem
5 dec 2007
4
0
1
Låter som ett fel jag lagade på morfars skoter.

Som du skrev åvan ska det sitta en kalibrerad dysa i bräsnleslangen, alltså ett kalibrerat munstycke med andra ord.

jag gjorde helt enkelt å att jag stoppade bara i den översa delen av en cykel ventil i slangen så gick den som den skulle. annars försök få tag i munstycket som ska sitta i slangen.
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Nu går karibon :rock:
MEN...
Jag var tvungen att klamra returslangen, så nu sitter det en "kalibrerad dysa" där.
Och det rinner bränle ur bränslepumpen när skotern är avstängd, trots ny och pumpen sitter bultad i tunneln så man måste ut med boggin för att komma åt att hålla skruvarna. Blir nåt sånt.

Men nu har den iaf ny kolv och alla packningar och packboxar.