I första hand är det nog kedjan som har blivit för lång pga slitage i lederna mellan länkarna. Och om slitaget går så långt att kedjan går av kan det sluta illa.
Man avsynar kedjehjulen noga och byter dem om de är skadade på något sätt (t ex nerslitna eller repiga kuggar, jämför formen på den sida som har överfört kraft med den oslitna baksidan, eller "pitting" - små gropar som uppstår när ythärdat stål har utsatts för slitage länge). Men om kedjehjulen ser ut som nya finns det ingen anledning att byta dem.
Beträffande sträckaren så är det väl lämpligt att avsyna den också och byta den om den verkar skadad på något sätt. Jag antar att det är en rullsträckare som är lagrad med ett kul- eller nållager, en sådan kan i princip hålla hur länge som helst om den bara har fått smörjning och oljan varit någotsånär ren.
Var noga med att göra rent i kedjehuset så det inte finns kvar några metallpartiklar från den slitna kedjan, lösa smådelar som t ex sträckaren med lager kan man gärna tvätta i ultraljudstvätt om man har möjlighet till det.
Kolla i verkstadshandbok vad som gäller för montage av kedjehjulen - t ex åtdragningsmoment och om skruvarna ska låsas med Loctite.
Om du vill vara riktigt noga kan du passa på att göra ett extra oljebyte i kedjehuset efter sådär 20-50 mil då den nya kedjan är inkörd. Det är alltid bra att få bort metallpartiklar ur oljan i en transmission - vare sig det är ett kedjehus på en skoter eller en växellåda på ett vindkraftverk.