Kedjehus funderingar

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Hej igen :p, märkte när jag startade skotern att backen inte fungerade, så jag tog lös kedjehusete och skulle kolla om monterat den fel! Då märkte jag att "pinnarna" var ganska nedslipna.
Har några bilder, är så svårt att förklara med ord.

Några synpunkter vad jag borde göra, går de ens använda dom eller måste dom bytas för att backen ska fungera?:confused:

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Ser ut som att du har haft för lite spel i länkaget.
Jag personligen skulle bytt ut gafflarna.
Dom sitter tydligen bara med rörstift,så det bli enkelt att byta.
Du kan ju iof spänna länkaget så att backen går i,men det är inget som jag skulle rekommendera.
Var det mycket metallspån i oljan?

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Det där beror nog inte på att det är ojusterat, mest troligt så har du inte fått i shiftgaffeln i drevet när du satte tillbaka locket. Byt ut dom där, rengör å kör så det ryker!

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Det där beror nog inte på att det är ojusterat, mest troligt så har du inte fått i shiftgaffeln i drevet när du satte tillbaka locket. Byt ut dom där, rengör å kör så det ryker!
Så kan det ju naturligtvis vara,men då har inte backen funkat alls sen han monterade ihop kedjehuset förra gången.

Om du monterat ihop det själv,så kan det bli svårt(om inte omöjligt) att kräva ÅF på nya delar.

Last edited:

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Måste endå ha nya så jag ska in nu i veckan, dom borde kunna ta hem!, Måste ha en fungerande back om jag nu väll ha back på skotern

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Knacka ut dom med ett lämpligt dorn sen drar du bara ut axeln ur huset, men man måste vrida dom i rätt läge så inte rörstiftet tar i huset.

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Vet någon hur man ska kunna montera ihop kedjehuset och VETA att man monterat backen rätt vill inte att de ska hända samma fel igen!
Skulle vara tacksam för svar!

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Hmm, om du lossar det justerbara staget från "örat" på axeln som går in i huset, alltså det som "växelpinnarna" sitter på, innan du sätter dit kåpan. Sen så får man försöka kika å köra lite på känn så allting hamnar rätt, om nu allt har hamnat på rätt plats så ska du känna ett litet glapp (ca2-3mm) på axeln som växelpinnarna sitter på, alltså om du rör "örat" upp å ner. Sen så ska ju inte kåpan gå tungt att få på plats, man ska inte behöva dra ihop det med våld.

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Då måste justeringen vara helt åt fanders. Skruva dit allt även spaken, sen justerar du ihop staget som går till växelaxeln, alltså så allt spel försvinner, inte med våld, bara med fingrarna, sen så skruvar du tillbaka staget 1/4-1/2 varv. Då ska det funka!

Pontusb

Välkänd medlem
26 jul 2008
158
0
6
Du borde testa på Rinab, dom har säkert "växelarmarna". dom har det mesta.