Kläder på försäkring

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Vurpade av skotern och rev sönder Tobe overallen och knäckte hakskyddet på hjälmen. Inget hände med skotern dock. Har nån fått ut utrustning på hemförsäkringen? Jag har även allrisk.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Vet inte vilket bolag du har men generellt om allrisk: "Allriskförsäkringen ersätter skador på din lösa egendom, som orsakas av ”plötsliga och oförutsedda händelser”. Detta kan även inkludera skador som du själv orsakar, som till exempel att spilla ut en kopp kaffe i din bärbara dator. Du får emellertid inte ersättning för skador som föregåtts av grov oaktsamhet. Vad som är oaktsamhet och vad som är en ”ren olycka”, är en bedömning som görs från fall till fall av skadereglerare."

Så frågan är ju om det räknas som olycka eller oaktsamhet?

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Jag tycker ju inte de så klart, men de är ju så klart upp till folksam. Alla "olyckor" kan ju räknas som oaktsamhet, tro när det blir grovt.

malmhagen

Välkänd medlem
8 okt 2010
163
7
18
Lindesberg
En kompis till mig som vurpa på skoter utan att skotern gick sönder fick ut ny hjälm och byxor på skoterns försäkring.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Det är skoterns trafikförsäkring som ersätter personlig utrustning.
För att vara övertydlig innan någon frågar, så gäller halv och helförsäkring enbart för skador på själva skotern och trafikförsäkringen täcker allt utom själva skotern.