Kläder,skor,handskar,goggles.

hitme

Medlem
22 jan 2012
26
0
1
Malmberget
Varje höst/vinter börjar den eviga jakten på dem perfekta handskarna,kläderna,gogglarna,hjälmen och jag märkte nu efter första svängarna att mina handskar suger åt sig mer vatten än en rulle lambi.

Och eftersom vi alla skoteråkare har vissa saker gemensamt vilket är att inte vela frysa,bli blöt,ha immfira glasögon och fortfarande kunna röra sig smidigt på maskinen så tänkte jag vi kunde slå oss samman och komma med förslag om fungerande grejjer.

Vet inte om det finns en liknande tråd eller om den här vart felplacerad och om det finns så får väl denna tas bort eller flyttas.

Börjar väl men min set up.

Hjälm - Fox v3 : mycket nöjd med den, bra vent. och hyffsat lätt.

Goggles - 509 Aviator : Mycket nöjd, lätt att byta lins och immar inte så mycket.
509 sinister : Inte körd så mycket med dem men imfria det jag provat.

Handskarna har jag redan skrivit om och har för mig dem är av märket bled, dem funkade bra dem första säsongerna men kass idag.

Byxor - 686 mannual alloy : varma,hyffsat vattentäta, grymt nöjd med dem.

jacka - billabong mute snow - varm och vindtät.

Skor - HMK team focus bo : styva,varma och alldeles underbara och värda varenda krona.

Kom gärna med förslag på bra kläder.mm känns bortkastat att lägga ut pengar på kläder som i slutändan hamnar längst ner i garderoben och aldrig tas fram.
 
Last edited:

Eckepecke

Aktiv medlem
2 jan 2012
86
0
6
Östra Jämtland
Jag själv har en av Airoh's modeller. Kostade runt 1000kr förra året. Till den har jag ett par scott glas som inte är värda att nämna.
Funderar starkt på ett par Aviators. Men vilka glas är standard på dom? Tänkte köpa med en extra lins så man har en för soliga dagar och en för mulna/snöiga dagar. Men det står ju aldrig vilken lins man får med :(

Annars har jag åkt med den jacka jag har råkat tagit på mig. Oftast en Fristads. Kör gärna med Fristads täckbyxor på benen också. Dom slår precis allting av den enkla anledningen att dom har knäskyddsfickor. = Kan stå på knä i snön utan att bli blöt eller kall.

För övrigt så måste jag slå ett slag för skalkläder. Under fjolårets jaktsäsong gick jag helt ifrån fodrade kläder. Och så varm och torr som jag var under de året hade jag aldrig upplevt tidigare.

Om ni inte prompt måste ha 'skotermärken' så köp typ Lundhags, Haglöfs, Klättermusen etc. Ni kommer garanterat bli nöjda.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Mina gamla scott immar som fan men ingen skillnad när jag provat 509 aviator eller sinister.

Dom är enligt mig snygga men övervärderade..
 

Eckepecke

Aktiv medlem
2 jan 2012
86
0
6
Östra Jämtland
Jag tror faktiskt att det beror mest på vilken hjälm man har. Hur väl luften ventilerar runt omkring glasen.

Jag har svårt att tro att någon typ av goggle inte immar igen när man står still. Men om dom immar under tiden man kör, jag då är nog hjälmen bidragande.
Bara en tanke jag har haft...

Men hur är det med Aviator, är det en standard lins som följer med alla modeller?
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Jag kör med följande saker.

Jacka: ToBe Okänd modell
Byxor: ToBe Okänd modell
Nöjd med både byxor och jacka, skalkläder. Är vindtäta och relativt vattentäta. Funkar alldeles utmärkt att vara ute och köra i när det är -25 om jag har fleacetröja och underställ på! :)

Hjälm: 509 Evolution
Skön men inte vidare lätt, passar dock alldeles utmärkt till sinisterna, inget glapp alls.

Goggles: 509 Sinister
Bästa gogglesarna jag haft, ingen imma och sitter som gjutet i hjälmen! :)

Handskar: Gortex
Ganska nöjd, funkar när det är kallt, men blir snabbt blöta.

Skor: HMK som påminner om snowboardskor, blir inte blöt och håller värmen i alla fören! Styva som få. Endast snörena som är helt värdelösa, slet av mina andra gången jag skulle ut, men det är det enda negativa! :)
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Hjälm: Airoh aviator

Glasögon: scott med klar glas och kommer inte ihåg märket på dom andra..

Jacka: Haglöfs Couloir

Byxa: Lundhags Rocketeer

Handskar: Hestra av okänd modell

Skor: Hmk team focus boa

Är nöjd med allt!


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Finns en liknande tråd men det skadar ju inte med en till :)

Jacka: burton, shawn white nånting...
Funkar skitbra och är väldigt varm och drar inte åt sig nån fukt.

Byxor: har ett par Halvarsons dock kan dom bli lite tunga på vårdagarna men aldrig så att man är blöt då det är en vattentät innerbyxa i dom.

Skor: Just nu så har jag ett par powerboots men tror att det ligger ett par Altimate Supersport i ett julpaket :D

Handskar: har Hestra's typ vanligaste, stort snölås, skin på insidan av handen och tyg på utsidan.

Hjälm: En vit Airoh Aviator.

Goggles: Dragon NFX, har funkat bra än så länge och dom immar inget.
Dock så är spegelglaset redan fullt av smårepor men dom klara glasen funkar mycket bättre.

Sen har jag ju nackskydd, skyddsjacka och knäskydd också :)

Är riktigt nöjd med alla grejer förutom att dragkedjan gick sönder på byxorna.
 

hitme

Medlem
22 jan 2012
26
0
1
Malmberget
Fick med en grå tonad lins till mina aviatorer och köpte till ett rosa, funkar hyffsat vid flatljus men klockers när solen är framme.

Har just problem med att hitta dem "rätta" handskarna.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.609
94
48
Örnsköldsvik
Google: 509 Sinister

Hjälm: Oneal 812, vit.

Jacka och Byxor: Ride North Race set.

Allt nytt för säsongen, och knappt testat. Men hjälmen sitter bra och har gott om utrymme för öronen. Bra när man verkar vara släkt med dumbo. Glasögonen håller sig imfria och sitter bra.
Kläderna fick vara med några timmar i helgen iaf, och funkar kanoners faktiskt än så länge. Det man kan klaga på är kragen, trycker gärna lite emot halsen när den är stängd. Får se om det går att modda på nå vis. Ev, köra kraglöst och nån buff.

Handskar: Halvardsson nånting, smidiga men totalt värdelösa. Blir väldigt blöta, och släpper igenom sjukt med värme, så fort man tar i nån metall fryser man fast. Drygt å sitta fast i garageporten...

Skor: Powerboots eller vad dom heter, klockren funktion men skyddar inget vidare.

Samt Ufo ryggskydd och funderar på köpa några knäskydd.
 

Baner

Medlem
19 okt 2012
46
0
6
kiruna
Hjälm: Airoh Aviator. sjukt lätt hjälm.
Goggles: Dragon nfx. Passar som gjutet i hjälmen.
Jacka: Halvardsson, glömt modellen men varm som fan.
Byxa: Peak Performance gore-tex byxor.
Handska: Halvardsson nått, fungerar bra än så länge.
Skor: Altimate supersport, fått vara lite hårdare men man fryser iaf. inte i dom.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Hjälm: Airoh Aviator - helt klart bästa hjälmen enligt mig, lättare får du leta efter.
Goggles: 509 Aviator - samma här, grymma goggles!
Jacka: Rip Curl VDLR - varm jacka, som jag personligen tycker är snygg.
Byxor: Westbeach - håller vatten borta och håller mig varm, that's enough for me.
Skor: Castle Force - grymma skor!
Handskar: Vet ej märke, men det är någon goretex variant!
 

emilbackman

Välkänd medlem
29 mar 2011
140
0
16
Hjälm: ONEAL 309 Avalon
Goggles: scott thermamax, har knappt testat dom
Jacka: Castle Caliber. varm, smidig och har många bra funktioner.
Byxor: heca, vet ej modell. 1 lager som man kan ta ut när det är varmare. håller vatten borta
Skor: Powerboots, dåligt skydd men dom är varma o sköna
Handskar: oftast ett par hestra av okänd model eller ett par peak softshell men dom är totalt värdelösa

kör även med fox knäskydd o ufo ryggskydd
 

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
hjälm=EN jävligt varm och skön THH
goggles=ett par biltema ett par jula och ett par cabe immar igen direkt alla 3
skor=power stövlar orginal
jacka och byxa=en billig skid dress med massa små hål i ska skaffa riktig skoter dress
hanskar ett par 10 år gamla H.H tum vantar varm men hala
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Hjälm: airoh aviator (lättaste hjälmen?)
Goggles: oakley crowbar(immar inte)
Jacka: haglöfs Couloir jacket II (3 lagers Gore-tex soft shell)
Byxa: haglöfs. Couloir (3 lagers Gore-tex soft shell)
Skor: haglöfs Grym Hi (Gore-tex)
Handskar: ski-doo sno x( köpte dom i tron att dom var lika som året innan. Men nu var dom lika vattentäta som en tepåse. Nu blir det Gore-tex)
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Köpte ett par knäskydd från biltema ( http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Skydd/Knaskydd-ledade-82292/ ) och är än så länge grymt nöjd, bara gått med dom hemma och provsuttit på skotern men verkar sitta som en smäck. Provade även den dyrare varianten som jag verkligen inte gillade. Ledad på två ställen, kanske bra men var bara otäckt för mig. Och tror även att laptopen jag skriver på skulle passa mitt knä bättre med lite eltejp...

Annars kör jag med ett high alltitude lager 1 och ett tjockare high alltitude lager 2. Skaljackan är nått billigt krafs. Täckbyxorna är fodrade och något förstärkt över rumpan och knäna. Inga bra byxor då dom lätt blir blöta, även av svetten inifrån, vädrar dåligt mina yttersta plagg tyvärr.

Kommer köpa; ( http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?lcid=1053&nid=758200&t=info ) Nu i början på januari då dom kommer till Sverige enligt min åf.

hjälmen är en gammal 1800g och glasögonen är scotts som är nya sen nått år sen.
Bör titta på både hjälm och nya glas då det drar absolut för mycket i mina, huden kring ögat torkar och spricker sen jag frödde mig där för några år sen.

Men nu så prioriteras sambon med i stort sett nytt av allting så får nog vänta tills senare i säsongen innan jag handlar nått nytt.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.609
94
48
Örnsköldsvik
Hjälm: airoh aviator (lättaste hjälmen?)
Tror faktiskt Marushin eller vad dom heter är lättare, 850gr eller liknande. Dock ful som stryk enligt mig och, trott lr ej, rejält mkt dyrare än aviator (åtminstone dom jag hittat).

Emanuel: Jag upplevde att Biltema knäskyddet satt bra men för mig upplvede jag att det var nå skit som tryckte just under knäskålen, på mjukdelen där. Så jag avstod, passade ej mig iaf =)
De tvåledade var ju så jävla långa, tror man aldrig fått på sig skorna med dom på sig:p
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Här är ett par knäskydd som är riktigt bra http://www.ridestore.se/661-rage-knaskydd-black
Har hårdtestat dom i sommar på downhill cykeln och dom har räddat mina knän sjukt många gånger och är dom absolut smidigaste jag har provat! Dom halkar inte omkring och du märker inte ens att du har dom på dig :)
Köpte mina för 300 kr, så gå helst in på en cykelbutik för att få ett bättre pris en ovanstående :)