Klättring å puderåkning

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
finns det några på forumet som håller på med det som prio 1 ??
vart är det bäst?

jag brukar åka runt ramis/funäs, men har inte klättrat just nåt pga att alla mina åkpolare har fått för sig att allt i mattväg som överstiger 307*38*32 förstör toppfart... suck, så nu behöver jag er hjälp för att styra upp en bättre säsong
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Haha svårt att säga vars det är bäst.. finns väl "guldklimpar" lite överallt.. själv håller jag till i Skaulo och där finns de branta och fina backar som sätter vem som helst.. så där brukar jag gilda omkring!

Jag försöker nästan undvika toppfart hehe, har drevat ner min Summit 8 kugg (!) bara för att jag värderar acc mera än toppfart =)

/F
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
sant det, men det är ju svårt att utforska nya å roliga åkställen med polare som är allergiska mot djupsnö, man får väl snart ta sitt pick å pack, flytta till kiruna å sätta ut en kontakt annons "desperat skoteråkare söker likasinnad" :p
 

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Leder och liknande är ju helt ok i hela landet till fjälls men om man ska friåka med klättring som mål så tycker jag att man ska åka lååångt upp i landet, har varit några gånger kring Gauto/Laisvall och det är helt underbart och jag kan tänka mig att det finns många sådana ställen där uppe på dom stora fjällkedjorna. Ifrån ansättern i åkersjön så såg man nån fjällkedja som också såg inbjudande ut men där var det skoterförbjud om man bryr sig om det.
 

volvoerik

Medlem
19 okt 2009
34
0
1
Älvsbyn



Jag är en sån som föredrar Djupsnö framför all annan körning. Jag håller till runt Jäkkvik där möjligheterna är oändliga. Förutom nationalparken är det väldigt lite skoterförbud och mycke branta backar..
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
ja det lät ju fint, har vart lite uppe i dina hemtrakter å jobbat(älvsbyn) å sett en hel del fina branter, dock så har det bara vart sommartid, men jag funderar starkt på att åka uppåt i vinter då jag taktik sparat semestern :D
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
föredrar att klättra, därav skotervalet. Men kan inte påstå att det finns så mkt "bergklättring" här vid kusten, men ett o annat berg finns de väll som är lite utmaning.

Men höjdpunkterna är ju när man får fara till fjällen=)
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
k-len>> ja så är det väl kanske, men jag tror att jag snart efter 8 år i funäsfjällen åkt överallt där å skulle vilja se/testa nå nytt ballt ställe me puder å klättring
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag brukar klättra när jag kan.
Finns det något kuligare än att stå på en potent maskin och titta upp för en backe och känna pulsen höjas, kallsvetten sakta krypa fram på händer och fötter samt hur knäna börjar darra?
För att sedan ge järnet uppför och känna hur din beslutsamhet övervinner din rädsla och för varje meter man tar sig uppåt sakta känna sig alltmer yr av adrenalin. Rädslan slår hårdare och hårdare. Men, du har bestämt dig. Och för varje meter känner du hur hastigheten minskar och hur marginalerna försvinner. Ännu mer adrenalin.
Tills du slutligen står däruppe. Knäna bär inte längre och du är svettig ganska precis överallt. Du tittar dig omkring och du ser milsvitt. Stora toppar blir på avstånd små och du ser sakta solen gå ner bakom topparna i väster.

Samt en liten stämningsbild. Den där sjön är egentligen ganska stor och ligger lite drygt 800 höjdmeter under min höjd där jag stod när jag tog bilden en solig dag i slutet av maj, den 16:e närmare bestämt.
 

volvoerik

Medlem
19 okt 2009
34
0
1
Älvsbyn


Måste bara få säga en sak när det gäller puder och klättring. visst är det kul att komma högst och besegra en backe. men jag vill också påstå att en riktigt REJÄL fastkörning kan också vara en fin stämmningshöjjare är är en bild på Min brors Rmk 800 efter att han har stämmt träff med ett 2 meter djupt dike gömt under lika mycke snö..

=)