Klim adrenaline gtx boa

calboi

Medlem
1 sept 2014
42
0
1
skellefteå
Jag har kört med vanliga powerboots nu ett tag och är dyngsur om fötterna varje dag jag kommer hem och Tänkte därför göra en uppdatering till nästa vinter. Har ganska lätt för att svettas om fötterna och funderar därför på denna sko eftersom att det är Gore-tex och andas. Men hur bra andas den?
Någon som är väldigt varm om fötterna som kör med denna? Blir ni fuktiga?

Det finns ju både en gtx med vanlig snörning och en gtx boa med
snabb snörning. Skiljer typ 400 spänn mellan dom två men tror nästan det är värt å lägga lite extra å få dom med snabb snörningen.
Vad tror ni?

Tacksam för svar!

putt

Välkänd medlem
20 nov 2012
160
2
18
skellefteå
jag köpte ett par såna med snabb snörning nu i mars och är grymt nöjd, sköna på foten, jävligt sköna att gå med, dock lite varma nu på vårkanten. Kan varmt rekommendera ett par!!

calboi

Medlem
1 sept 2014
42
0
1
skellefteå
jag köpte ett par såna med snabb snörning nu i mars och är grymt nöjd, sköna på foten, jävligt sköna att gå med, dock lite varma nu på vårkanten. Kan varmt rekommendera ett par!!
Vart köpte du dom och vad fick du ge för dom. Är de 2799:-som gäll

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Testade ett par i butik och tyckte att BOAn drog åt lite ojämt. Nästan obekvämt hårt mot vristen och ändå sitter den lite sladdrigt inte like a glove.
Själv har jag envisats med att köra/tjata med/om Haglöfs Grym Hi. Bästa tänkabara känga.
Gore-Tex
Alltid torr
Aldrig svettig
Vikten
Stabil
Vridstyv
Super skön att gå i(hur långt som helst)
Mina dog nu under den här säsongen efter VÄL använda till 600+ mil lössnö åkning och 100 mil lättare vandring. Till slut dör dom av mixen av igensättning av avgaser i gore-texen att de då blir för täta och då kommer odören snabbt. Luktade fan. Hyfsat slitna sulor, men de hade klarat 1 eller kanske 2 säsonger till.
Klämde o kände på Klim som sagt, HMK och FXR, men det blev en nu Haglöfs Grym Hi känga igen. Tog en större stlk så det blir lite luft i dom. Så nu har jag en trotjänare i minst 4 säsonger till. KÖP!

ProRmk77

Välkänd medlem
18 apr 2012
114
0
6
Gällivare
Kör själv Klim Adrenalin gtx boa & är mkt nöjd. Bästa skoterskon jag haft. Stabil, varm & mkt skön. Boa gör att foten sitter som gjuten. Andas ok. På sin höjd lite fuktig om tårna efter en dag.

Körde HMK team lace tidigare. Varm & stabil, men alltid blöt om fötterna.

Äger även Haglöfs Grym Hi. En mkt bra vandringskänga, men inte lika bra som skotersko.
Inte lika stabil, vadderad (skydd), varm, förstärkt (slitage från vassa fotsteg)

Last edited:

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Vad du kör med för sockar i din skor har grymt stor betydelse. Har tidigare bara kör med Intersport sockar 100% bomull. Väldigt fuktig / blöt om fötterna. Nu körjag med merinoull sockar ibland bambu sockar. Riktigt stor skillnad knappt fuktiga skorna när du kört en hel dag.

Jag kör med power boots och de håller bra & fryser sällan. Fast förut var det alltid skotork hela kvällen som krävdes för att skon sku va torr till nästa dag.

Reactions: ersdahl

SweRMK

Medlem
13 okt 2013
6
0
1
Stenungsund
Jag är inte riktigt nöjda med mina klim kängor, dels så är dom lite "trånga" i vaden, med mycket isolation runtom, medan i tån så är den rätt så tunt isolerad, så på kalla dagar är dom inte trevliga om du inte bara åker. Dom blir fuktiga inuti med, även med strumpor av merino, och så har sömmarna blivit skavda på ena kängan, mot tunnellväggen, och fram på tån då sömmarna på ena kängan är "lösare" än på den andra. Sulan nöts också tätt så snabbt mot fotstegen på rmk'n.. Betyg 2 av 5...

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Har kört Klim A GTX i 4-5 säsonger nu och tycker dom är svingrymma. Har vanliga snörningen och har inte saknat nån snabblösning. Är jägare och har flera par Meindl kängor till detta men till skoteråkningen kör jag Klim. Vet flera som rivit sönder sina dynor med olika typer av kängor som har krokar istf öglor till remmarna och det är ju inte kul..

Slitstyrkan i GTX är galet bra och jag kommer köpa samma igen om dom skulle paja.

calboi

Medlem
1 sept 2014
42
0
1
skellefteå
Var på eson maskin och kollade å dom hade endast ett par kvar i min storlek och det var utan boa. Han sa där att dom skulle stiga drygt 15 procent i pris tills nästa år på grund av att dollarn stigit.
Förstår ej varför inte sledstore har dom här skorna.
Hittade dom på smxsports.se , vet ej hur pålitliga dom är. Någon som använt sig av dom någon gång?
Erfarenheter?

Raven71

Aktiv medlem
9 mar 2014
62
0
6
NB
Är på jakt efter ett par nya skor då mina nuvarande är på tok för mjuka i sulan(får ont i fötterna av moderna fotsteg). Så jag provade Klim adreanline gtx boa då väldigt många verkar tycka att dom är bland det bästa som finns, och jag kan ju bara hålla med om att dom är ju ruggit behagliga.
Hittar inga referenser mot någon temperatur skala bara 3Ms lite luddiga skala "very cold conditions" (http://solutions.3m.com/wps/portal/3M/en_US/Thinsulate_Insulation/Homepage/Product_Information/Footwear/)
Så hur varma är dom egentligen? vid vilka temperaturer har ni använt dom utan att frysa?

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.874
112
63
Skellefteå
Har aldrig fryst i dom, använder klims ullsockar. Kört skoter i 25 minus, inga problem. Om jag däremot skulle stå och pimpla röding i samma temperatur några timmar kan jag tänka mig att de skulle bli kalla, men å andra sidan är det ju en skotersko. Rekommenderas.

Raven71

Aktiv medlem
9 mar 2014
62
0
6
NB
Det blev ett par Adrenaline GTX BOA.
Dom är ju ruggit sköna. får väl se hur dom varma dom är i vinter.

Raven71

Aktiv medlem
9 mar 2014
62
0
6
NB
Jo jag är jätte nöjd.
Bästa skoter skorna jag någonsin haft.
-20 med ett par tjocksockar inte i närheten av att frysa.
Vid +4 med vanliga strumpor så blev det först väldigt varmt och jag trodde att jag skulle få värmeslag.
Men här kom andningsförmågan in, så efter bara ett litet tag så var temperaturen prima.

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Jag köpte just dessa skor till denna säsong och är hittills helnöjd. Bra stöd åt foten, skön sula, riktigt varma.

Lindhuirst

Ny medlem
30 dec 2014
2
0
1
Funäsdalen
Hallå!

Jag ska satsa på ett par riktigt bra skoterkängor i vinter och valet står mellan just Adrenaline GTX BOA (3395kr) och FXR modeller Backshift BOA (3795kr) eller Tactic BOA (4395 kr).

Priserna är från Sledstore.

Fråga 1, vilka? Hur ska jag tänka ?
Fråga 2, ligger Sledstore rätt i pris ?

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Är det värt att lägga 1000:- extra för att få BOA snörningen?
Jag knyter på mig bootsen på morgon å sen får de vara på tills jag åkt klart.

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Är det värt att lägga 1000:- extra för att få BOA snörningen?
Jag knyter på mig bootsen på morgon å sen får de vara på tills jag åkt klart.
Helt ärligt, nej! Jag har BOA själv, och det är absolut smidigt, tveklöst! Men för fan, som du säger, man snörar på sig dojorna en gång per dag! Upplevde aldrig ett problem heller förr MED ATT DE "gick upp" när jag körde utan BOA.