Klonk vid bromsning i låg fart

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
Tjaba,
har ett "klonk" vid broms i låg fart...
Om jag släpper av på gas och lägger på bromsen vid låg fart (strax innan stillastående) så kommer ett "klonk". Om jag hinner släppa bromsen och bromsa igen innan den stannar så kommer "klonket" båda gångerna.

Normalt? Det är på Phazer -08.
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Min Nytro har ett "glapp" i växel-lådan. Tror det har att göra med hur backen funkar. Man kan ta sekundär-variatorn och vrida ca ett kvarts varv utan att mattan rör sig. Det ger ett klonk ljud när man gasar-bromsar mycket. Kan vara samma på Phazern
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Det är så klart svårt att jämföra men på min v-max så finns det dels ett glapp i växellådan som skall finnas för att det skall gå växla relativt problemfritt, dels glappar bromsskivan lite på axeln, där kan så klart krysskilen tillslut slitas och glappet ökar så det blir för mycket för att vara normalt men det lär ju knappast vara aktuellt på din maskin. Men summa summarum jag tror att det är helt normalt, men som sagt jag har ju en helt annan och dessutom mkt äldre skoter.
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Nej, kikade på min när jag bytte drivhjul och det är drevet som fixar att man kan backa. Kedjan ska vara spänd. Tror du får ett högt kedje-ljud annars när den kastar och inte detta tydliga "klonk". Men det var på en Nytro visserligen
 

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
Nej, kikade på min när jag bytte drivhjul och det är drevet som fixar att man kan backa. Kedjan ska vara spänd. Tror du får ett högt kedje-ljud annars när den kastar och inte detta tydliga "klonk". Men det var på en Nytro visserligen
Tack
Jag tror förvisso att Nytro och Phazer är rätt lika till konstruktion.
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Nej, kikade på min när jag bytte drivhjul och det är drevet som fixar att man kan backa. Kedjan ska vara spänd. Tror du får ett högt kedje-ljud annars när den kastar och inte detta tydliga "klonk". Men det var på en Nytro visserligen
Precis så är det på min 98as v-max oxå, glappet sitter i bottedrevet som är själva backfunktionen