Klyva skotermatta

Snowo

Ny medlem
9 sept 2006
2
0
1
Hej

Är det någon som vet hur "korden" i skotermattor brukar ligga? Jag håller på med ett hemmabygge och skulle behöva klyva bort 35 mm på varje sida av mattan. Kan det vara risk för att mycket av styrkan i mattan går förlorad om jag gör det?
Jag tänkte om mattan är lika stark över hela sin bredd så borde det inte göra något men om den är extra förstärkt i kanterna så kan det ju få ödesdigra konsekvenser att klyva bort dom.
Det borde väll var hyffsat lika på olika mattor men om det har någon betydelse så är det en Kimpex Shotgun 32mm som avses.
Hur kan det bli med förstyvningspinnarna i mattan? Kan man behöva skruva fast dom från insida för att hindra att de vandrar ut åt sidan eller sitter dom som berg ändå?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
den ska vara lika stark över hela ja om de är till en nyare maskin dåå... nog tror ja pinnarna sitter fast:)...som är ju som fastgjutna i mattan..men om du vill vara på den säkra sidan så är de ju bara å dra in en skruv i varje:p

flobb

Välkänd medlem
11 okt 2009
136
0
6
Piteå
Hur gör du då för att klyva mattan lite gran på varje sida? håller de lika bra? finns de risk för att de kommer in fukt i kården eller?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
jag har använd de mesta. Cirkelsåg, rondell, kniv, sticksåg osv.

Oändligt många i usa som gör det, verkar då inte vara några problem där heller.

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
lite OT men får man fråga varför man gör detta och varför det är så vanligt i usa? är det för att den ska passa bättre, rulla lättare eller?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
varför jag har gjort det, och alla de jag syftar på i mitt inlägg är pga. Firecat serien.

Finns knappt mattor att tillgår i rätt mågg (34 bred), så därför har "vi" köpt 38or och kapat ner dom.