Knäck boggieskenor RCG

Pell3

Medlem
7 okt 2009
8
0
1
Piteå
Tjabba!

Då jag lyckades knäcka boggieskenorna på enduron förra helgen så undrar jag om det går att laga eller om jag måste köpa nya?

Kan man tex svetsa ihop och lägga nån förstärkning utan att det går sönder 10meter från gården?

Tacksam för svar!
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
att svetsa håller inte i längden, men om dom spruckigt halvvägs så funkar det att förstärka!

snål som man är hade jag testat att svetsa ihop dom, och sen gjort en egen förstärkning i stål ..

men om man inte kan eller känner någon som kan alu svetsa så kanske det inte är prisvärt att en göra ett försök ..
 

jespan

Välkänd medlem
5 dec 2009
214
0
16
Det går om den som svetsar gör rätt! Rejäla v-fogar men även förstärkningen måste byggas rätt!

Skall inte vara någon rak kant i brytvinkeln på skenan! Svårt att förklara men det spricker vid slutet på förstärkningen om det görs fel!

Dock är det ju bäst att byta skenor :)
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Jag skulle då köpt ett par nya skenor och sen förstärkt!

Men somsagt, funkar med alu-tig o rätt svetsare bakom parametrarna! sen förstärkning på det.

Fast he krävs att svetsarn vet vare är för legering osv på aluminiumet annars skiter det sig bara.

Men jag tror att det billigaste är att köpa ett par hela beggade skenor. En firma kan ta rätt bra betalt för liknande jobb om du int har kontakter dvs.
 

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
Knäckte ena skenan på min förra lynx re -07:a förra året.. Kände att det inte var värt att börja svetsa för oftast blir det bara kattskit efter några körningar.. Jag beställde nya skenor via stenmarksmaskin och bytte samtidigt slides och några boggiehjul.. Tror skenorna gick på 3500 totalt +att jag fick betala extra för slides och boggiehjul.. Dock sitter det pps på re:n, borde dock vara ungefär samma pris ;P jag tycker det var värt det, inte kul om skenorna du svetsat går av igen, typ 5 mil hemifrån ..
Lycka till med skotern :)