Knackande ljud från motorn vid tomg

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Har ett hårt knackande ljud vid motorn på tomgång (vid högre varv kan man ej urskilja det). Kan tillägga att motorn är ganska svår att starta, surar lätt ned sig vid kallstart och stiften är ganska svarta tycker jag... är kolvringarna slut och nåt lager på väg att ge upp eller?

Det är en ZR 580 -95.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Knackande ljud från motorn vid

Skulle kunna vara slitna kolvar eller kanske glapp i något vevlager.

Vevlagerglapp brukar man kunna känna om man vrider fram o tillbaks på primärvariatorn. Om det går lättare någon millimeter just när man vänder så tyder det på glapp någonstans.

Men eftersom motorn är svårstartad också så tyder det på slitna kolvar. En till bieffekt av slitna kolvar brukar vara att den blir svag på låga varv, tappar segdragningsförmåga. Slitna kolvringar kan också ge samma symptom men de ger inget oljud i stället.

Jag tycker nog det är säkrast att du felsöker en del innan du kör vidare. Det är billigare att bara byta ett par slitna kolvar än att bli stående med repor i cylindrarna och krokig vevaxel efter ett totalras.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
RE: Knackande ljud från motorn vid

Tack för hjälpen,
Slitna kolvar eller ringar bör man väl kunna kontrollera med ett kompprov?

Måste man byta packningar (om dom är hela) om man demonterat toppen och ev. cylindrar?
 

Fast

Aktiv medlem
1 jan 2000
92
0
6
RE: Knackande ljud från motorn vid

Det är att rekomendera att byta packningar, så är man på den säkra sidan och så är det ju inga stora pengar i packningarna.
Ska du klyva motorn, så byt vevaxeltätningarna då så är du också då på den säkra sidan.
 

Hasse Gashäng

Välkänd medlem
1 jan 2000
184
0
6
RE: Knackande ljud från motorn vid

Skulle tro att en bit av kolvens nederdel har gått av på insugsidan.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Knackande ljud från motorn vid

Du kan ju alltid göra ett kompressionsprov. Men det har hänt kolvar etc har varit slitna och man har fått en stor förbättring med nya kolvar, trots att kompressionen verkade vara bra.

En bra regel är att alltid ha packningar till hands innan man tar isär motorn. Murphy brukar se till att packningarna går sönder om man inte har nya till hands...

Cylinderfotspackningarna brukar det vara svårt att få loss hela. Om det är en luftkyld motor brukar man däremot inte behöva oroa sig för topplockspackningen, den går nästan alltid att återanvända. På vattenkylda motorer får man ofta problem med att det läcker ut vatten längs kanten på toppen eller runt topplocksmuttrarna om man försöker återanvända gamla packningar. Om man verkligen måste göra det är det lämpligt att lägga på något tätningsmedel längs ytterkanten och runt skruvarna.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
RE: Knackande ljud från motorn vid

Mr.Murphy känner jag alltför väl - Jag ser nog till att ha nya packningar till hands innan demontering!

Ser man tydligt om kolvar är slitna eller är det mätning som gäller?


 

Hasse Gashäng

Välkänd medlem
1 jan 2000
184
0
6
RE: Knackande ljud från motorn vid

Klart du kan använda orginalpackningarna!
Du har oringar som toppackning och dom går inte sönder när du tar bort dom. Även cylinderfotspackninger brukar hålla.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
RE: Knackande ljud från motorn vid

Nej, har inte provat utan variator. Kanske idé att göra det först. Men det förklarar ju inte att den är svårstartad och lätt surar ned sig...
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
RE: Knackande ljud från motorn vid

Bytte kolvar och knackandet försvann!
Slitna kolvar var problemet, till och med en spricka i höger kolv. Ett under att den höll ihop... Ibland verkar man ha tur också.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
580 Motorn.....

Hej !

Hittade detta som är skrivet av Arctic Cat's egen hus trimmare, dvs. Black Magic.

Citat :

PISTONS - WHEN TO CHANGE

We hear a lot of questions pertaining to when should pistons be changed. In a perfect world, never would be a nice scenario, but this is not a perfect world.

Pistons, especially on the high revers like the 580, 500 twin, 600 twin and the 600 triple, have a lot of stress on them, especially in the skirt area. The bigger bores, like the 700, 800 and 900 twins, don't rev as high, but due to the long stroke and the large bore, there is a lot of pressure being put into the piston. All this tolled, inspecting/changing the pistons is a good idea, at least once a year or every 1000 to 1500 miles.

I am sure we all remember the 580 triple or single port. If the pistons were not changed at 1000 miles, 9 times out of 10, by the time the sled reached 1250 to 1500, a skirt was going to let go - almost guaranteed. Those of you with 2500 to 3000 miles on your pistons, you're walking on thin ice.

The way to prevent a skirt from breaking is simple, change the pistons. It is well worth the effort. It will also save a pile of money, because a skirt breaking at 8000 RPM will normally cost you a new case.

-----------

Dvs. att 580 motorn med triple avgas portar är tydligen känd för att "tappa kjolarna" på kolvarna vilket leder till haveri !!!!

----------------------------------------

 

Freeman

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Luleå Sverige
RE: Knackande ljud från motorn vid

Om det är variatorn som knackar.. vad kan vara fel då?? , den knackade åoch hade sig för mig förr och nu växlar den inte som den ska.. nån som vet vad som är fel?