kolfiberdetaljer..

San_Andreas

Välkänd medlem
22 jan 2010
348
1
16
Skell-Hell
Efter att ha sett alla projekt under ett bra tag nu å blivit impad av alla kolfiberdetaljer som tillverkats har jag fått ett sug av att lära mig detta.. Problemet är vad man ska börja med.

Har en som kan och har material som kan hjälpa mig men vill ha någon egen ide vad man ska börja att göra.

Är det någon som har ett tips på nåt enkelt till en iq600rr man kan börja lära sig på??

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Det väljer du helt själv. Enklast är väll att göra en kopia. Pröva börja där, sedan när du blivit varm i kläderna så kan du ju pröva göra en högre/lägre.

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Det lär väll va liten risk, men kolfiber blir riktigt vasst när det går sönder. Tänkte bara om man lyckas med nån vurpa och får rutan i ansiktet/halsen.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Skall man gjuta helt nya grejer är det ju lite mera jobb eftersom man behöver en form först...och den skall ju vara väldigt bra gjord om man vill få ett bra resultat.

Det som är lite enklare att börja med är ju draopering som jag har gjort på en del detlajer. Det bygger ju på att man täcker en befintligt t.ex. plastdel med kolfiber för att få den looken. Delen skall ju helst vara svart eller så sprayar man den svart innan så det inte lyser igenom om det är någon ljus färg under.
Sen pensla man på epoxy som ett lim ...sen säter man på kolfibermattan och ser till att få bort all luft. Sen får man pensla på mera expory över. Sen för att få lite "material" att slipa på så behöver man pensla på några lager med expoxy.
Sen slipar man ner så man får en jämn yta....till sist på med klarlack några varv...

Så enkelt är det. Men börja med en del som inte har så invecklade former...man skall ju också ha twillvävd kolfiber om man vill kunna forma den efetr böjda former...jag själv har använt en matta på ca 240gr...funkade bra för mig iaf till drapering :)

Man skall också tänka på att epoxyn är väldigt kinkig med blandning..tror dom brukar säga att blandningen skall ligga inom 5% om det skall funka...alltså mycket mera noga än med t.ex. glasfiber.

San_Andreas

Välkänd medlem
22 jan 2010
348
1
16
Skell-Hell
kommer få hjälp av en "expert" så utförandet kommer nog lösa sig.. men ville som att det skulle vara jag som kom med förslag på del så det kändes som mitt projekt å inte han som gör nåt åt mig..
Det han sagt är att man ska undvika skarpa vinklar till att börja med.. helst ska det inte vara tvärare än rundningen på ett sopskaft typ..

Sen är det inte så svårt att göra en form av en ruta skulle jag tro.. finns bra släppmeddel så man slipper "offra" originalet..

Maverickhx40

Välkänd medlem
14 dec 2009
226
2
18
Skellefteå
En "expert" är väl nästan en underdrift i detta fall, nu är ju detta ett skoterforum men jag tror nog att många här har hört talats om den beryktade "kolfiber PV:n" från norr? :)

Som du säger finns det riktigt bra vax oxh släppmedel så rutan (som för övrigt verkar vara ett bra första objekt) kommer du inte att behöva offra!

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
På iq'n jag hade gjorde vi balja sidor huv, tankskydd, o plastbiten under och bakom dynan i kolfiber.

Men den kolfibern gjordes bara som man gör glasfiber så den va grymt skör, fick små hål i huven av issprut på crossbanan och hål under variatorn.

Men gör man delarna ordentligt med vacum o allt så håller det nog, men jag tror ändå det går sönder lättare än abs plast.