Kolla genom min indy 440? tips!!!??

Rikuu

Välkänd medlem
24 nov 2008
162
0
6
hapar
Hejsan köpte en indy 440 av min kompis för 600kr och då antar ni säkert att den inte är i super skick. Den startar och går bra! det har jag provat men skulle vela gå i genom den lite inför säsongen, speccielt variatorna?! hur kollar man dom vilken av dom borde man helst kolla? Olja/fetta boggien hur gör man det? Och sen skulle jag vela vara säker på att kedjehuset är i fint skick vad för olja dit?? ska man spänna kedjan? och även om ni har nå annat jag borde göra så säg till. Som ni ser är jag ganska amatör i sånthär men är tacksam för hjälp redan i förhand mvh//Rikhard

ProXeRn

Välkänd medlem
21 nov 2007
156
0
6
Västloning
Ta lös remmen och palla upp skotern så att mattan hänger fritt. Sedan snurrar du runt sekundär variatorn(den längst bak) med handen, mattan ska snurra fint och inte va något motstånd. Om du känner "hackningar/kuggningar" så kan ett lager i kedjehuset vara dåligt.

För att prova om kedjan är rätt spänd gör följande,lossa på muttern som trycker mot godset(spännarbulten sitter från sidan av kedjehuset) så att bulten går fri, skruva sedan ut den en bit, sedan skruvar du in den för handkraft med handen så långt du orkar, sedan tillbaka en kvarts varv. Sedan skruvar du åt muttern mot godset.

Vanlig transmissionsolja duger fint, fråga på affären om du är osäker.

Om du ska fetta boggien så behöver du en fettspruta som du monterar på nipplarna och trycker in fettet. Du kan ta 5-56 och smörja lite också på alla bultar och hjul.

Kolla även färg på stiften när den är varm och du kört ett tag.
Kolla så att inge kylarvätska läcker eller nivån sjunker.

"Ändra ett fel i beskrivningen ops" ^^

Det är vad jag kommer på för tillfället lycka tilll :)

Last edited:

Rikuu

Välkänd medlem
24 nov 2008
162
0
6
hapar
tack ska göra det hade ännu en fråga för jag provkört den när de vari lite snö så har den koka och vätskorna kommi ut är det normalt??

ProXeRn

Välkänd medlem
21 nov 2007
156
0
6
Västloning
Det kokningen kan bero på att den går för varmt och för lite kylning. Kollade du stiften ? Kör du med rätt stift www.ngk.se där finns listor. Om du har fel stift bytt först och kör sedan och kolla färgen.

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
du ska inte använda transsmissions olja du ska använda hypoia olja 80W 90 den ska du ninte spreja med nå 556 eller wd40 du du har dåliga lager så byter du dom bara en större risk att dom skär ihop!

Rikuu

Välkänd medlem
24 nov 2008
162
0
6
hapar
Ok tack har gjort det sen spände jag kedjan skruvade så långt med fingrarna jag orkade och sen en liten skyt med verktyg är det rätt?

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Nej, som det skrevs tidigare... Dra åt för hand med fingrarna sen backar du ett halft varv. När du har gjort det låser du fast den i det läget.