Kolv tar i vevparti

Nyyholm

Medlem
4 feb 2013
8
0
1
Har en Arctic Cat jag 340 från 1976 som gått 500 mil sen ny

Det började skramla när den stog på tomgång. Felet är att kolvarna tar i vevparti vid vändning.
Hur är detta möjligt?

Vevstakslagrena finns inte ett glapp i. 2 Små märken lika breda som vevpartiets bredd finns på kolvarnas "kjolar"

Någon som kan svara på detta?

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Det kan vara så att lagrena börjar bli slitna, och börjar knacka när den går, när du drar på gas så jämnas vibrationerna ut sig, och slutar att låta. Van vid de äldre Rotax motorerna att göra det samma, t.ex 340, 440 och inte minst 640, men mest känd för lagerljud är ändå 503:an utan tvekan. Och om den sällan fått bli rejält varmkörd före man börjar tuckta så sliter det ganska ordentligt på lagrena, fast att den får smörjning.

Nyyholm

Medlem
4 feb 2013
8
0
1
Det skramlar lika mycket då jag gasar upp den och när den står på tomgång. Kan det vara så att vevstakslagrena börja bli slitna fasar man ej kan känna de?

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Då vet jag inte, kanske den gör det, och du har alltså lirkat på kolven fäst i vevstaken utan att det känns underligt? Det är ju en art i sig det problemet, kanske det ändå är nållagret som är slut? Om du tar tag i kolven går den alls att dra fram och tillbaka tvärs över på nållagret (emot motorns fram och baksida)? Kan mycket väl än ändå vara så lite spel att så lite slitage kan orsaka så mycket.

Nyyholm

Medlem
4 feb 2013
8
0
1
Ja kolven går att röra i sidled. Jag känner inga glapp nånstans i veven. Men kan ju ha satt efter lite. Jag har svarvat av gamm kolvarna ca 1mm nu och tänk testa igen.

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Ja men åt sidorna ska det gå att röra dem, det är ju ett axialspel som alla motorer har, men om det går rycka kolven fram och tillbaka, emot avgas sidan och tillbaka, om det går röra så pass så är det något som är fel i lagrena, men kan lika väl vara att nedre delen rör sig 0,4 mm som egentligen inte får röra sig mer än 0,2 mm i spel och övre lagret rör sig hela 0,45 mm och som inte får röra sig mer än 0,25 mm, bara som ett exempel. Känns inte som någon skillnad men det kan mycket väl vara trötta lager.

Nyyholm

Medlem
4 feb 2013
8
0
1
Jo precis. Nej det går inte att röra den fram å tillbaka. jag har svarvat av kolvarna 1mm på kjolarna å kolla hur det går som. Annars är det nog bara att renovera hela veven.