kolvar rotax 800

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
tja!
Jag drog i wiseco kittet i min nu i förebyggande syfte, dubbelringar tyckte jag lät bra, men wiseco vill ha noggran varmkörning innan påfrestningar pga svällningar. Jag tog isär hela motorn å balanserade och fettate om veven samtidigt.
nu vet jag vad som sitter i och litar mer på att det ska hålla. betala 3800 för kolvkittet med packningar mm.

köp wiseco tål mycket stryk. gå även upp i lågfart om du har orginal. gå upp ett steg
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Wössner, Wiseco eller original hade jag monterat. Finns inte en chans jag hade monterat några lågbudgetkolvar i min pärla :)
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
inte nypa direkt väl? men däremot så slits det väldigt hårt, Men jag är med på det du säger, alltid VARMKÖRNING!
jag lämnade in min vev på simo
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Den nyper ganska direkt om jag ska vara ärlig.. kolvarna sväller snabbare än cylindern och då kommer den som sagt att nypa fast :)
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Köpte kolvar till min rev sdi -05 därifrån! Snabb, smidig och billig leverans! Kan dock inte säga någonting om dom då jag inte bytt och testat än!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
864
113
Kramfors
Ja sätt i snopro. Dom håller längre tid innan man måste byta och skär aldrig. Snopro är enligt mig dom bästa kolvarna inkluderat org kolvar mot skärning. Dom rör sig minst i matrialet (är stenhårda). Håller dom för mig som varvar 9000+ och har portar som sjöråttor kan gå igenom håller dom åt alla andra. Enda dom evnt kan vara sämmre på är att ringarna slits fortare,, ringarna har jag inget milantals koll på tyvärr

Wiseco skulle jag aldrig sätta i för dom tål inte snålgång av soppa en sekund (mer kännsliga på felbestyckat). Och slits dubbelt såfort som en gjuten kolv. Kör man 1000 mil på en gjuten bör man byta en smidd typ wiseco på 500 mil. Det gäller samma regeler som i bilar och motoprcycklar helt enkelt,,, smidda är mjukare och slits fortare = halva livslängd mot gjutet.

Wiseco har man bara i turbomaskiner och motorer som man vet med sig har lätt att få kolvar att spricka.

Jag kör därimot wiseco i min turbomatade xr650 motard för den tar jag ut 3ggr effekten ur och kolven har då ett hårt kort liv.