Kolvar till 600 e-tec 09

Erskeperske

Välkänd medlem
9 jan 2012
598
2
18
Färila
Tjena!

En polare har kört sig fram till kolvbytardags, han va till ÅF i dag å hörde över pris å grejer för arbete å de vilket enligt han skulle kosta ca 8-10 000.
Så tänkte höra om de e nån som vet av vart man kan köpa kolvar till maskinen så vi kan göra jobbet själv så han kommer undan lite billigare.


Tack på förhand
 

MrQwerty25

Aktiv medlem
23 nov 2010
54
0
6
Har inget svar på din fråga, men nyfiken på hur din polare vet att det är kolvbytardags?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.826
862
113
Kramfors
Snopro kolvar duger och är billiga,

wiseco kolvar är dyrare men bättre helst kolvringarna är bättre än snopro. Wiseco kräver noga varkörning!!!!

Org kolvar svindyra men är bra.

Du kan best detta hos www.locknersbilochmc.se där fins nog priser också. Ring o fråga lockner om du inte ser priset.

Hur man vet när kolvar ska bytas är vä enkelt,,,, 600cc sportskoter bör man byta på 500 mil

En 800 twinn ca 600-650mil om man ska vara noga.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Vänta nu Boost menar du att 600e-tec behöver nya kolvar på 500mil? Det finns ganska många 600e-te runt om i vårt land som har passerat 1000mil med råge på orginalkolvar
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.826
862
113
Kramfors
Vänta nu Boost menar du att 600e-tec behöver nya kolvar på 500mil? Det finns ganska många 600e-te runt om i vårt land som har passerat 1000mil med råge på orginalkolvar
Ja alla 600a maskiner ska bytas på 500 mil,pga sprickrisken. Det är gigantiska portar i dagens motorer och höga effektuttag så 500 mil är säkrast att byta på. Men många kör ju längre och 1000 mil är inte omöjligt men dumt.
 

Erskeperske

Välkänd medlem
9 jan 2012
598
2
18
Färila
Tack så mycket för svaren =)


MrQwerty25: den har gått 800 mil så han va sugen på att byta för säkerhetens skull =)
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Beror väl på hur dom körts också såklart (?). Ett billigt knep kan ju vara att komptesta då och då för att hålla lite koll på tillvaron (vettefan hur kul det blir på en e-tec). Men är ju bra att veta när kolvringarna inte längre har den där vassa fina kanten som håller tätt.

Dom är i stora drag lika trimmade (190-195hk/liter), skillnaden sitter väl i att 600an varvar mer för att uppnå samma hk/lit.

Sen efter att sett några inlägg från Boost III så inbillar jag mig att han vet vad han talar om.