Rev motorn på min igår efter att den gått 3 säsonger sedan cylinder- och kolvbyte (OEM på verkstad).Cylindrarna ser ut som nya, och bara vad jag kan konstatera "normalt" slitage på kolvarna, se bilder.
Men det blir nya kolvar oavsett, så nu till frågan.
Med tanke på alla skriverier angående denna motor så funderar jag på om jag behöver ett så kallat fix kit eller om jag bara ska kasta i nya kolvar.
http://www.skoterdelen.com/snoskoter/motordelar/kolvar/polaris/fix-kit-polaris-800-cfi-47643
Detta har jag kikat på. Men är det dumt att lösa ett problem som egentligen inte visat sig på min maskin? Jag gillar ju dock tanken med högre kolvar och den mjukare gången i motorn som folk upplever med denna typen av lösning.
Då maskinen är helt original och jag inte kör extremt hårt med den lutar jag åt att välja de gjutna kolvarna (med borrade smörjhål), bra eller anus?
Men det blir nya kolvar oavsett, så nu till frågan.
Med tanke på alla skriverier angående denna motor så funderar jag på om jag behöver ett så kallat fix kit eller om jag bara ska kasta i nya kolvar.
http://www.skoterdelen.com/snoskoter/motordelar/kolvar/polaris/fix-kit-polaris-800-cfi-47643
Detta har jag kikat på. Men är det dumt att lösa ett problem som egentligen inte visat sig på min maskin? Jag gillar ju dock tanken med högre kolvar och den mjukare gången i motorn som folk upplever med denna typen av lösning.
Då maskinen är helt original och jag inte kör extremt hårt med den lutar jag åt att välja de gjutna kolvarna (med borrade smörjhål), bra eller anus?