Nu är ju 11-68 vikterna lättare i toppen än 10-68 så inte så konstigt att den varvar mer, provade 11 vikterna på en maskin tidigare och den varvade mer än motsvarande 10 vikt, men jag gillar 10 profilen bättre.Man behöver inte fixkitt på äldre 13-15 cfi 800an heller för att de ska hålla bättre men de ger bra effekt! Vist de sliter cylindrar och kolvar mindre då kolven är längre men de håller bra utan fixkitt också. Men bästa är att de ger Uppemot 6-7 hk på högre varv säger Bikeman performace men då jämför de med om man byter från halvsluta kolvar så de stämmer föga.Jag har 2 pro rmk 800or en 13 och en 15 , ena med fixkitt och en utan. Den med fixkitt känns som den ger minst 4 hk mer och den är absolut inte slöare i botten som man kan tro då vevhuset blir så mycket större i volym. Jag monterar nu fixkitt på min andra maskin enbart för effektens skull. De viktiga är att fixkittet man köper kommer med kolvar från Aritc cat kolvar från 2010 - inte från 08-10 som vissa lev med för då kan ringstopparna hamna fel. Jag köpte löst fixkittplatta och wösser AC kolvar från 10-17 för då är de mesäkert att ringstopparna sitter rätt i sidled. Den 13 fixkitt försedda pro rmk jag har går nåt fruktansvärt bra och enda modden är fixkitt. Den drar 11-68 vikter till 8300v som om de satt 10-68 vikter på en 800a utan fixkitt.
Ja de är sant men den drog 11 vikterna till lika högt varvtal som 10-68 även i lägre mattfarter där 11 är tyngre.Nu är ju 11-68 vikterna lättare i toppen än 10-68 så inte så konstigt att den varvar mer, provade 11 vikterna på en maskin tidigare och den varvade mer än motsvarande 10 vikt, men jag gillar 10 profilen bättre.
Börja med att nollställa och justera in TPS givarenHar just monterat fixkit på min polaris 800 swb ass -12a, men nu när jag ska ha igång den så är den hög på tomgång och rusar när jag rör gasen. Vad kan felet va? har powercommander och slp system. Med pc5 så varvar den 3500 på tomgång och tar jag bort den så ligger den på 2400. Bytt gasvajer i samma veva, exakt likadan som satt på, tips?
Om mappen är gjord för slp systemet utan fixkit så bör du slå om till etanolläget även med 98 oktan. Om mappen är snål kan de va direkt skadligt att köra 95 okt tack vare att de höjt etanolen till 10% from i fjol. Frågan är vilken som gjort mappen, om de är slp mapp så går den redan för fett i stora delar av registret och då är de "förmodligen" ingen fara köra utan etanolläge på 98 okt ivf. Jag har också slp pipa Bikeman topp med PC och slp mapp i grunden men jag har snålat ut den i stora delar av registret. Jag har bredbandslambdamätare monterad hela tiden så jag finslipar mappen lite då o då. Om du inte har bredbandslambda så kan du kolla stiftfärger vid olika gaspådrag så ser du om du törs köra non etanol läget eller inte, kolla då speciellt i jämna farter 70-110kmt över sjöar kör minst 600m jämn gas och kolla stiften. Om 12an har lika bra spikvarningar som 13- så de är stört omöjligt att smälta en kolv på full mutter åtminstone, endera blinkar motorlampan vid lättare spikning eller så tvärstannar motorn om de spikar värre.Okej intressant så man bör ha den i det läget även fast man har pc5a? Får försöka titta på det där och återkomma
Men då antar jag att man måste lägga på 12v ström til ecu samt lossa stoppskruven helt så spjällen stänger och därefter ställa in tps givaren till 0,7v . Ja på samma sätt som man gör med multimetermätning?Har du en pc5 så kan du kolla tps värdet när du har dator in kopplad till pc5:an.
Sen om man har en pc5 så skulle jag köra på non-eth läget och anpassa mappen i pc5. Då tändkurvan är roligare på non-eth läget, msan får bättre gassvar. Men 12an generellt går lite halv fett så det finns marginaler, 11an ännu fetare.
13 magrast och 14-15 är så nära perfekt man kan komma.
ja ska man göra mer än bara kolla tomgångs tps värdet så bör man ha ett batteri inkopplat, svårt att kolla från 0-100% med motorn igång och nollläget.. Samma sak när man ska synka tps:en med pc5:an.Men då antar jag att man måste lägga på 12v ström til ecu samt lossa stoppskruven helt så spjällen stänger och därefter ställa in tps givaren till 0,7v . Ja på samma sätt som man gör med multimetermätning?
Nolla tps värdet för att få mappen i rätt startläge fattar jag.