Kolvbyte MXZ 583 -97

darage

Medlem
12 feb 2010
10
0
1
Tjoba skotertokar!

Jag är en sån där som kört mycket skoter i mina dagar men har haft turen att slippa skruva sådär överdådigt mycket.

Nu tycker jag ett kolvbyte på MXZan är på sin plats. Jag tog över den i vinter och tror att det aldrig är bytt kolvar på den och den har väl gått 500-1000 mil så det är VERKLIGEN dags. Jag är 99,99% säker på att allt är original. Tänkte ta repet som sommarprojekt inför nästa säsong.

Eftersom jag aldrig skruvat i en sån här motor förut känner jag att jag kanske behöver lite smarta tips. Man har ju bytt cylle o kolv på tusentals mopeder men jag har inte gjort det ngn skoter än så länge så lite vägledning kan jag behöva för att undvika noobmistakes.

Skoter: 1997 års Ski-Doo MXZ 583

Vad ska jag ha för kolvar, kolvringar? (smidda, gjutna and all that shit, fattar noll ;P)
Vad behöver jag mer än kolvar? gissar på topplockspackning och cylinderpackning?
Är det något man bör känna till om att tömma kylarvätska och allt runt det?
Eftersom den har gått en längre tid, borde jag byta ut ngt mer när man lix är och skruvar isär skiten?
Har sett lite skrivet om dom däringa rave-grejerna, är det något att byta/grundligt inspektera?

Egentligen, är det något i allmänhet man borde kika extra på, på just den motorn, efter så många mil, finns det några typiska nedslitningsdelar etc.

Tack på förhand för smarta svar ;)

/Chewbert
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Har lite ont om tid så detta inlägg blir lite skumt...

Jag bytte till snopro gjutna kolvar i min.. Billiga och funkar klockers. Du får kolv, kolvbult och knaster= allt i ett.

Jag bytte blockpackning (det är hål stansat i den som indikerar tjockleken=köp rätt!) Toppackningen var av gummi så jag chansade på att den skulle hålla (har kört 300 mil på den nu).

Kylarvätskan tömmer du i "ingången" till motorn, alltså under grenröret.

Rav portarna rengör du förslagsvis när du har plockat lös cylindrarna, det är väldigt enkelt och du förstår hur det är uppbyggt när du tar isär dom.
 

darage

Medlem
12 feb 2010
10
0
1
btw: 1067 mil på mätaren så ja, det kanske ska till ett kolvbyte ;D

tack vidgren för lite svar på tal :)

fett i vevaxeln har jag har ngt om runt omkring på forumet ,,, ngt att tänka på?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Det är inte svårt och det krävs egentligen bara att man tar sig i kragen och börjar. Dyker det upp frågor under resan så är det bara ställa dom här.