Kolvbyte Rotax 583 Rave 1996

Ånäset_Racing

Aktiv medlem
30 jan 2010
68
0
6
Mellanbygden, Sweden
Vad bör man tänka på, vad är det för foder i dessa, enkel eller dubbelringade kolvar, vad är att föredra?
Ska lyfta topp & cylindrar idag, måste man demontera något som har med slidskivan att göra?

Vore tacksam för svar.

Mvh/Fredrik
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
856
113
Kramfors
Du kan köra dubbla ringar. Kolla bara så alla ringstoppar sitter där de ska i kolven. Det gör du genom att föra ner kolven i loppet utan ringar och då ska ringgaps stopparna vara mellan insugsportarna. Dvs inget gap får vara mitt i en insugsöppning! Det brukar vara ok men det måste man kolla vid alla kolvbyten.

Dubbla ringar har vissa fördelar och nackdelar. Fördelen är att de håller spänsten längre än singelring och leder ut värme effektivare ut i fodret. De ger också lite bättra bottensvar och håller i effekten vid långa repor bättre. Man behöver inte bry sig att byta ringar mellan kolvbytena heller,,längre livslängd inna den tappar komptryck med andra ord.

Nackdelen med dubbla är några hk mindre vid fulla varv och redan vid 6500v börjar singelringaen ge mer hk stegvist upp mot höga varv. Jag tror skidoo kör singelring för att få höga hk antal i bromsbänk short run med andra ord.

Jag har byggt om mina kolvar till singelring men jag är ju ute efter max effekt och skiter i livslängden.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Jag tror skidoo kör singelring för att få höga hk antal i bromsbänk short run med andra ord.
Stämmer bra, singelring på 800/600 e-tec. Sitter 2 på 1200orna och en oljering nederst men dom får nog bara se dagsljus vid en eventuell komphöjning till förmån för turbo.