Kolvringar

Antepante

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Tjenna!

Undrar bara om det är viktigt att sätta kolvringarna åt ett visst håll? Asså om någon viss sida ska vara upp eller?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ja, vissa typer av kolvringar (L-formade eller trapetsformade) måste monteras åt rätt håll. På L-formade kolvringar brukar den utstående kanten monteras uppåt.
Trapetsformade ringar har någon inetsad märkning (t ex TOP) på ena sidan, oftast den som ska vändas uppåt.
Det står i verkstadshandboken för respektive motor om man måste vända kolvringarna på något speciellt sätt, och hur ev. märkning är gjord.
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Då jag bytte kolvar på en Indy 500 så krängde jag på kolvringarna som vanligt, men upptäckte då att dom ej gick att klämma ihop trots att dom låg rätt mot knastret.
Tog loss dom igen och upptäckte som Tobjörn skrev en lite text som det stod "top" på.
Då jag vände dom åt rätt håll gick dom att klämma ihop.
Troligen är kolvringsspåret och även ringarn ej rakt in utan dom sitter lite snett.

Men som sagt detta var på en Indy 500 det är ju inte så säkert att det är likadant på Yamaha eller Rotaxmotorerna.
 

egon

Välkänd medlem
1 jan 2000
232
0
16
Beror på vilket sorts kolvringar det är. En del har en låsning som gör att dom måste vara vända åt ett visst håll (ovanligt på skotrar) och andra är koniska så att om du monterar dom upp och ner går dom inte in helt i spåret. Testa att vända och trycka in dom i kolvringsspåret, går dom in lika mycket oavsett vilken väg du har dom så kvittar det.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Det där blev jag lurad på när jag skulle byta kolvar i wildcat:en, jag visste inte att en del ringar funkade så och det fanns ingen märkning på dom så jag trodde att det var något fel och skickade tillbaka kolvarna. (Otroligt att man lyckades sätta dom fel varje gång trots flera försök, murphy!!! x( )

Det var rätt svårt att se hur mina skulle sitta, ena sidan sluttade lite innåt.
Men om man böjer ringen lite och testar att stoppa in ena änden i spåret så märker man tydligt vilket håll som är rätt!
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Jo jag blev lika lurad som du och tänkte att det måste var nåt fel på kolvarna tills jag upptäckte att ringen inte var rak.