Kolvsmäck EX 440

therobert

Medlem
22 feb 2009
6
0
1
Gävle
Tjena!

Har en Yamaha Ex 440 -81 som jag lyckats pajja en kolv på. Den gick fint ända till jag bogserade en gammal Blizzard som dog mitt i ingenstans. Min stackars maskin gick hårt en 15 minuter som det tog och bogsera hem den och precis när jag kom fram så blörrrade min och dog. Provade att starta den och det var lite liv i den men den gick inte igång ordentligt. Fick vila över natten och startade som vanligt dagen efter men lät kanske lite råare än vanligt. Efter en 10 minuter körning fick jag samma symptom igen. Efter en natts vila så startade jag den igen och då lät den som ett tröskverk, tjonka tjonka. Högg i och tog fram mina gamla moppekunskaper rev lite cylinder och konstaterade att ena kolven var i bedrövligt skick och kolvringarna paj. Kolven hade inte gått hål på men en rejäl grop i toppen av kolven och kolvringsrester som borrat sig fast.

Cylinder helt ok så beställde ny kolv men känner mig lite fundersam på om det var så att den blev varm och trött och nöp lite eller om det finns något annat som kan göra att kolven torskar? Är ju inte kul om det snabbt blir samma sak igen. Tacksam om det är nån som har någon smart kommentar.
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
En så pass gammal maskin som gått felfritt (antar jag) tror jag inte man skall börja att bestycka om. Vår skar efter ca 300 mil (oljepumpen havererade) sedan har den gått felfritt i 1300+ mil till utan att krångla en sekund. Ser du inga märken i vare sig topp eller cylinder så kan du nog montera nya kolven utan att vara orolig. Hur långt har motorn gått?
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Nästa gång så river du på en gång när det börjar gå eller låta konstigt, inte prova å hoppas att felet har försvunnit över en natt. Två gånger..!