Kolvspel i cylinder!?

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Hallå där!

Har lite funderingar kring kolvspel i cylinder! Jag ska få cylindern borrad (xcr 600 -95) och det som jag funderar på är om jag köper en kolv som är 65.50mm (Ö.D) hur mycket ska cylindern borras då? Har fått för mig att cylindern ska vara ~0.10-0.15 större än kolven men det kan bara vara inbillning..

Tusen tack för svar!

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.236
1.074
113
Stora Blåsjön
Ett tips här är att kolla vad du har för borr idag. Och sen köper du ett par kolvar som är en Ö.D större. Och skickar med kolvarna när du lämnar in cylindrarna för borrning.

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Ett tips här är att kolla vad du har för borr idag. Och sen köper du ett par kolvar som är en Ö.D större. Och skickar med kolvarna när du lämnar in cylindrarna för borrning.
Det är en vän till mig som går industriprogrammet som ska borra och jag skulle vilja veta om det finns någon typ av tumregel hur mycket kolvspel det ska vara, så det inte blir för trångt. Skickar givetvis med kolvar när det är dags för operation.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.236
1.074
113
Stora Blåsjön
När man köper kolvar så det mått som anges till vilken borr dom passar. Så köper du ett par 65.50mm kolvar så ska dom passa fint i en cylinder som är borrad till 65.50.
Oftast brukar det stå ett mer exakt mått på kolvtoppen.

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
När man köper kolvar så det mått som anges till vilken borr dom passar. Så köper du ett par 65.50mm kolvar så ska dom passa fint i en cylinder som är borrad till 65.50.
Oftast brukar det stå ett mer exakt mått på kolvtoppen.
Okej, tusen tack för snabbt svar!! :)

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Om du har tur följer det med en lapp i kolvlådan. Är det wiseco eller annan kolv ska de ha mer spel än gjuten kolv. wiseco kan ha uppgifter på hemsidan eller lapp med i kartong.

Spelet är beroende på cylinderns borr och om det är gjuten eller smidd kolv.

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Säger inte att det är så, men att de borde vara så att spelet ligger på kolven, inte på cylindern. Så en gjuten kolv bör vara ~65,40mm till ett borr som är 65,50mm. Och en smidd kolv runt ~65,35mm till samma borr. Tror inte t.ex wiseco räknar med att man ska måsta borra upp cylindern vid användande av deras kolv. Då skulle de inte få sälja många kolvar om de krävde omarbetning av cylindern.

Har ingen aning om vilka spel det ska vara men principen bör vara så.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Säger inte att det är så, men att de borde vara så att spelet ligger på kolven, inte på cylindern. Så en gjuten kolv bör vara ~65,40mm till ett borr som är 65,50mm. Och en smidd kolv runt ~65,35mm till samma borr. Tror inte t.ex wiseco räknar med att man ska måsta borra upp cylindern vid användande av deras kolv. Då skulle de inte få sälja många kolvar om de krävde omarbetning av cylindern.

Har ingen aning om vilka spel det ska vara men principen bör vara så.
Wiseco gör såklart sina kolvar mindre än gjuten till org borr och uppger vilket borr man ska ha när man borrar.

Ang kolvarna som köpts på rinab så känner jag inte till det märket, man får hoppas det inte är kimpex kolvar som bytt namn för då rasar motorn. Kolla på ringarna noga så dem inte har vassa skägg som och att de går lätt in i ringspåren på kolven!! De bör man ju göra på alla kolvar men detta okända märke får man ta en extra titt på.

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Wiseco gör såklart sina kolvar mindre än gjuten till org borr och uppger vilket borr man ska ha när man borrar.

Ang kolvarna som köpts på rinab så känner jag inte till det märket, man får hoppas det inte är kimpex kolvar som bytt namn för då rasar motorn. Kolla på ringarna noga så dem inte har vassa skägg som och att de går lätt in i ringspåren på kolven!! De bör man ju göra på alla kolvar men detta okända märke får man ta en extra titt på.

Det ska jag göra. Tackar ännu en gång för hjälpen!