Kombisladden vs "raspen"

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Märkte igår i gruvbersbacken att "raspen" gärna hade fått vara aggresivare, trots full matning så tog den inte tillräckligt när det är stora "myrstackar" och djupa gropar, i dessa fall så begränsas skärdjupet av ramen

Har således kört med Kombisladden idag på em och den tar bättre när leden är riktigt gropig, att det sedan inte är lämpligt att sladda i plusgrader, svårt att bli av med snö från bladet är en annan femma, å andra sidan så är inte pucklarna så hårda
Tappade räkningen men ca 10-15 repor x 2 upp och nedför backen

Hoppas på många minus i natt, för just nu är backen någorlunda hyfsad
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Du gör ett superbra jobb för vår klubb, och för alla skoteråkare i området!!!
T O P P E N!!!
 

RickeV

Aktiv medlem
26 jan 2009
68
0
6
Vännäs
www.vssk.nu
Hej runte ! Jag kan bara konstatera att min version av "raspen" beter sig på samma sätt, den fyller inte igen groparna på samma sätt som en kombisladd. Men jag har lite ideer på en uppgradering ! Har skissat lite på en breddarvinge i stil med den på snowmovern, men även ett extra blad just före kladdplattan , justerbart så man kan ställa ned detta för att dra med snön som rivstålen skär loss. Borde bli bättre då.
Har även lite andra ideer för denna sladd, men mer om det senare.
Lycka till i kampen för bättre leder. Vi äro få som kämpa, men vi äro desto tjurigare :)

/Rickard
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Trots att jag satt skären ca 4-5cm under ramen så avverkar den för lite när det är kraftig puckelpist, i övriga förhållanden ger den klart bättre resultat än kombisladden

På en normalt sönderkörd led så går det inte att ha full matning på skären, går för tungt, men just vid rejäl puckelpist tar den för lent