Kommande ledkarta för Bodens Kommun

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Har idag kört några ledavsnitt med Kommunens "kartman" Robert Johansson och deras super-gps
Vår egen mätning visade sig vara ganska hyfsad på de flesta ställen

Robert begrundar mätningen
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
jag jobbar med mätning dagligen och undrar va du klassar som super gps? :)

noggrannheten är väl det jag kan tycka är intressant och med en betaltjänst kan få DGPS noggrannhet (förklaring). Vad jag kan tyda av bilden har han inte någon extern mottagare utan kör med en handgps? :)
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
GIS-mannen som åkte med påstod att hans (Kommunens) gps är exaktare än en vanlig fritids-gps typ Garmin, som jag själv har några olika typer av, bla tar den emot mätdata varje sekund (vilket iofs min Garmin GPSMAP 478 oxå kan göra om jag så vill)
Extern antenn sitter uppe vid handtaget på spaden, men gps:n är precis som du anger en handenhet

Jag tror att Kommunen ville ha verifierat var lederna på ett par speciella områden går för ev. framtida projekt

Fö. så har skoterklubbarna runt Boden ett mkt bra samarbete med vår kommun
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Själva mottagaren säger inte så mycket egentligen, man måste få korrektioner för att komma ner i noggrannhet :) men det är mycket möjligt att det är ett abonnemang knytet till den gpsen och då går det att få relativt bra iaf :)

tyckte det va skoj att det är en kommun som visar intresse att registrera leder med den noggrannheten iaf. Bra gjort! :)