komp. tryck och komp. förhållande
Komp. tryck och komp. förhållande är två skilda saker och skall inte blandas ihop.
.
Komp. tryck är ett mätvärde -det värde som är av intresse när man kollar hur en motor "mår", och som 2stroke skriver är det viktiga att skillnaden är liten.
värdet man får är beroende av faktorer (bortsett från motorns skick) som tex. motoretemp. Förekomst av bränsle/olja i cylinder/ar, hur fort man drar/motorn roterar vid mätning, mätaren man använder osv.
Det kan därför vara svårt att jämföra mellan olika mättillfällen o platser.
komp. prov tas med gasen stum mot styret/full gas.
.
Kompförhållande är ett "räknevärde" Tänk - "förbrännings rumsvolym" (den volym som bildas med kolven i övre dödläge) delat med totala volymen i cylindern (den volym som bildas med kolven i nedre dödläge "utan kanaler/portar" inklusive "förbrännings rumsvolym" enl. ovan)
Bara för att krångla till det hela finns ett annat sätt att räkna på komp.förhållande, då räknar man volymen som bildas "ovanför kolven" då kolven stänger avgas porten.
Komp.förhålladet är dock mest intressant för den som bygger motorer…