Det jag testkörde av nytro rtx med kompressor är att du har fullt laddtryck redan på tomgång, vilket gör att skillnaden blir enorm i hela registret (enligt mig). Oerhört lätt att leka med den. Turbo det lilla jag kört (290hk apex) är att det blir nästan för mycket för min körstil. Dock funkar båda uppsättningarna bra. Kompressorn är mindre modifikation på skotern än en turbo om jag minns rätt...!
Kompressorn ger ju dock mindre hk men det är 2helt olika modifieringar vi pratar om så allt blir därefter också
Jag kör Nytro med MPI kompressor och är skitnöjd! Två nackdelar kontra turbo är att du lägger på 8-9kg till på framvagnen och den är nog tung som den är. Sen så är soppaförbrukningen värre på kompressor jämfört med turbo. Jag tar mig bara ca 9 mil på en tank nu så en Trail Tank måste dit till vintern.
och för att jämnföra då så har hans skoter 180 hästar och drar ca 2,8 min har ca 135 och drar många gånger över 4 liter milen. så för 180 hästar så är de inte så jävla mycke enligt mig
hehe jo visst kan de tyckas vara bra fast när man är ute och touringåker så ligger man nog inte på det varvtal där respektive motor ger 180 eller 135 hästar. Det jag menar är att inte drar din motor 4 liter milen de gånger jag talar om? Dvs. ex. fjällturer, korsandes fjäll och fjällsjöar. Inte ravinbus.
Lyckades ta mig endast ta mig 3,5 mil på full tank i blöt före
Rejält dåligt före över flera sjöar mycket fullgas och tung före. dock så är tanken bara på 19 liter.
Men tycker Kompressor låter trevligare än turbo med direkt effekt !
Alltså... om förbrukningen ligger på 2,6-2,8l/milen skiter jag faktiskt i. Det som blir lidanden är ju räckvidden då tanken bara är på 28 liter. Men som sagt, det finns ju Trail Tank på 39 liter.
.. jojo, kostnaden av bränslet är ju minsta problemet när man inte tar sig tillbaka till macken/stugan/bensindunken.
Men som du säger, de finns ju plåster man kan sätta på saken.
Turbo alla dagar i veckan har 2 polare som kört kompressor sen -08 hade dom valt om så hade de blivit turbo..
Lserobban vilket kompressorkit körde du som hade fullt ladd redan på tomgång?