Kompressor

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Det är nog inte så många som kör med kompressor då turbokiten fungerar så pass bra. De flesta som kör turbo är inte missnöjda med effekten.
 

Lserobban

Medlem
14 maj 2012
48
0
1
Lycksele
Det jag testkörde av nytro rtx med kompressor är att du har fullt laddtryck redan på tomgång, vilket gör att skillnaden blir enorm i hela registret (enligt mig). Oerhört lätt att leka med den. Turbo det lilla jag kört (290hk apex) är att det blir nästan för mycket för min körstil. Dock funkar båda uppsättningarna bra. Kompressorn är mindre modifikation på skotern än en turbo om jag minns rätt...!

Kompressorn ger ju dock mindre hk men det är 2helt olika modifieringar vi pratar om så allt blir därefter också :)
 

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Jag kör Nytro med MPI kompressor och är skitnöjd! Två nackdelar kontra turbo är att du lägger på 8-9kg till på framvagnen och den är nog tung som den är. Sen så är soppaförbrukningen värre på kompressor jämfört med turbo. Jag tar mig bara ca 9 mil på en tank nu så en Trail Tank måste dit till vintern.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Phyxius:
Say whaat?
är de när du försöker touring åka eller när du busar som du har en maxradie på 4.5 mil??
eller ja 9mil enkelväg
 

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Precis.... ligger på kring 2,6-2,8l/mil nu. Finns kanske aningen mer att ta om man justerar bränslemappen lite, men det är nog marginellt.
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
och för att jämnföra då så har hans skoter 180 hästar och drar ca 2,8 min har ca 135 och drar många gånger över 4 liter milen. så för 180 hästar så är de inte så jävla mycke enligt mig
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
hehe jo visst kan de tyckas vara bra :) fast när man är ute och touringåker så ligger man nog inte på det varvtal där respektive motor ger 180 eller 135 hästar. Det jag menar är att inte drar din motor 4 liter milen de gånger jag talar om? Dvs. ex. fjällturer, korsandes fjäll och fjällsjöar. Inte ravinbus.

Och så tänkte jag inte på tankvolymen heller :-/
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
Lyckades ta mig endast ta mig 3,5 mil på full tank i blöt före :(
Rejält dåligt före över flera sjöar mycket fullgas och tung före. dock så är tanken bara på 19 liter.

Men tycker Kompressor låter trevligare än turbo med direkt effekt !
 

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Alltså... om förbrukningen ligger på 2,6-2,8l/milen skiter jag faktiskt i. Det som blir lidanden är ju räckvidden då tanken bara är på 28 liter. Men som sagt, det finns ju Trail Tank på 39 liter.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. jojo, kostnaden av bränslet är ju minsta problemet när man inte tar sig tillbaka till macken/stugan/bensindunken.
Men som du säger, de finns ju plåster man kan sätta på saken.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Turbo alla dagar i veckan har 2 polare som kört kompressor sen -08 hade dom valt om så hade de blivit turbo..
Lserobban vilket kompressorkit körde du som hade fullt ladd redan på tomgång?