Kanske lite i underkant men helt klart körbart, det ser ju lovande ut när det är samma på bägge.
Se om du får bättre värden genom att hälla i (lite) 2-taktsolja genom tändstiftshålet. Ökar kompressionstrycket ordentligt är det nog dags för ringbyte.
Varför är de dag att byta om de stiger då?
Sen så undrar jag lite om 670 motorn, vet du om de är
En bra och driftsäker maskin? Min har gått 780 mil.
Är de långt?
Om kolvringarna är slitna kommer oljan hjälpa dom att täta vid kompprov.
Jag (467) fick byta kolvar efter ett toppackningshaveri och kompisen (583) fick byta kolv efter en varmkörning. Jag fick dessutom byta ett vevlager och slidmatningsdrev. Så driftsäkerheten är i min bok medel. Viktigt att hålla koll på H/V när det gäller förgasare för dom har olika bestyckning tack vare slidmatningen.
Vill du har mer info om maskinen rekommenderar jag sökning i forumet eller så söker du på google efter LYNX TALK
Angående miltalet är det svårt att säga om det är kort eller långt. När är det bytt kolvar sist?
Det finns två skolor: Antingen byter man kolvar i förebyggande syfte om man ids och har råd, eller så kör man en vinter till och hoppas på det bästa men det bli oftast dyrare om det går sönder.
rotax rv motorer är driftsäkra. och 670in går utav bara fan. det viktiga är att det är lika, du kan testa och se om de blir bättre med olja, då kanske du ska fundera på renovering men inte annars, kan skilja mycket mellan olika mätare så bara det är jämnt är de bra
Var den varm eller kall vid komptestet? Det skiljer en hel del! Och komihåg att hålla full gas och dra exakt lika hårt o lika många ggr annars blir det felvisning.
Om den är portad på höjden i utblåset får du även lägre komp = helt normalt.
Med olja i förbränningsrummet blir den ju heltät vilket inte säger mycket. Inte ens nya kolvringar blir jo så täta så hur ska man få ut någ vettigt av den testen? Jämt komp är viktigast och byt kolv vid 500-700 mil (på just den maskinen)
Boost III: Om motorn är varmkörd som den ska vara vid komprov och kolvringarna bra blir det ytterst lite skillnad när man her i lite olja. Är den däremot kall kan värdet öka utan att kolvringarna är dåliga. Det gäller att genomföra åtgärderna i rätt ordning så man inte blir lurad.
Men det är ju som du och övriga säger, det ska vara lika på bägge.