Kontroll av stift samt avgastemp 600 RS

matzie

Medlem
2 dec 2011
6
0
1
Tjenare!
Har en 600 RS -08, och var upp till dala-fjällen i helgen och körde premiären med den, och efter ett tag så började vi leka runt och då fick jag en avgastopp på 700grader samt att efter det så låg den stabilt runt 580 - 600 när man skickade på lite.
När jag kom hem tog jag loss stiften och kollade hur dom såg ut, var väldigt svarta, dom va sproilans nya innan så allt har blivit denna resan.
Jag har ännu inte plockat isär och kollat storleken på munstycken då han som sålde den sa att den var perfekt inställt (dum som man är tror man på det), dock går den som ett skott, Har SLP slutburk, Kör på V-power och 33/1 blandning. Vad kan man utläsa av detta? Ska jag för mitt eget bästa bestycka om den? Är det normalt med en topp när man plågar mycket?
 

matzie

Medlem
2 dec 2011
6
0
1
Okej där stog mycket nyttigt!
Men frågan om min snygga topp på 700 kan förstöra något, om det är värt att riva ner och kolla bestyckningen eller om jag ska titta bort när den toppar och vara glad när den ligger på 580?
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Är mätaren inställd på Celsius eller Fahrenheit? Är det Celsius så är det MAX 560grader som gäller.
Har din nått 700 grader Celsius så har den blivit varm, riktigt varm. Är det så så tycker jag att du ska öppna motorn och se hur det ser ut samt kolla vad det sitter för munstycken i förgasaren.