Koppl.schema till handvärmare på Wildcat

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Är det någon som vet hur kablarna till handvärmarna är kopplade på en Wildcat 700 EFI -92?
Ett kopplingsschema vore perfekt!

På min lyser "warmer"-lampan hela tiden, även om man inte använder någon värmare, och det är bara tumvärmaren som fungerar.
Det är någon tidigare ägare som varit framme och "klippt och klistrat" bland kablarna så det är är ju inte helt lätt att klura ut det själv...

Sedan är det bytt gummihantag på den också (dom är väl inte gröna som standard?) så det kan vara därför som värmarna inte fungerar, var sitter själva värmeelementen?
Kablarna går in i styret (själva röret) på mitten och verkar sitta fast där inne så om värmarna sitter innuti röret borde dom ju klara ett handtagsbyte...

Ett snabbt svar vore bra eftersom att jag har allt isärskruvat nu...

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Koppl.schema till handvärmare på Wil

På Wildcat '93 sitter värmeelementen instoppade i röret, så där påverkas de inte av att man byter handtag.

Arctic's elsystem brukar se rätt röriga ut även när allt är i ordning, de använder ju rundstiftskontaktdon utan styrpinnar så det finns inte minsta skydd mot felkoppling.

Det bästa sättet att få tag i Arcticscheman verkar vara att prata med någon handlare om att få en kopia. Ingen vänlig själ tycks ha lagt ut något på nätet :(

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com

Det lät bra det där om att dom sitter innuti röret, då borde det ju gå att få igång dom...
Fast det kan ju inte vara så bra för värmen, det kanske bara är det att man måste vänta länge för att det ska börja bli varmt?

Om elsystemet ser rörigt ut när allt är i ordning så kan du ju tänka dig hur mitt ser ut... x(

Synd att det inte finns några scheman på nätet, jag har så långt till närmaste handlare.
Tack för ett snabbt svar i.a.f. det kom just nu när jag lunchat klart och ska ut och skruva igen!

mosquito

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
sundsvall sverige

HEJ!handtagen på min wildcat som är en-88 med-92:as motor är gröna,vet ej om det är standard?Har sett många som är så, olika årsmodeller skulle tro att det är standard!

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com

Jaha, då är det väl standard-handtagen.
Jag försökte slita lite i dom och dom satt i berg så det stämmer nog.

Jag listade i.a.f. ut hur det skulle vara kopplat, tror jag. :D
Det kändes som att det blev varmt där det borde vara varmt och förhoppnings inte i någon kabel nånstans...
Det som är lite oroväckande är att det var kopplat helt olikt innan, också undrar man varför handtagsvärmarna var bortkopplade...
Men men, det blir nog bra!

Enligt multimetern så matades värmarna med bara drygt 100mV, kan det stämma?
Det som är konstigt är att handtagen blev varma ungefär lika snabbt när jag kopplade in 12V direkt från batteriet, någon som har en förklaring?

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall

Ja, handtagsvärmarna matas med växelspänning från svänghjulsmagneten. Den syns inte på ett mätinstrument som är ställt för likspänningsmätning. Tänk också på att den där spänningen brukar vara ganska långt ifrån sinusformad, en billig digitalmultimeter visar inte alls rätt när den står på växelspänning heller. Instrument med s k true RMS-visning klarar av oregelbundna kurvformer, men de är rätt dyra (storleksordning 1000 kr och uppåt, inget man hittar på Biltema).

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com

Jag tror faktiskt att multimetern är köpt på Biltema... :)

Jag misstänkte något sånt och testade att mäta växel också men fick inget större utslag. Men det beror säkert på mätaren, minsta mätområdet är ju upp till 200V så...

Tack för hjälpen i.a.f.!