Koppla bort oljepumpen på vmax 600sx -97?

Jbf94

Välkänd medlem
27 jan 2009
268
0
16
Östersund
Har en vmax 600sx -97 (twin). Undrar om man kan koppla bort oljepumpen på dom här och blanda olja i tanken. Läste nånstans att vissa modeller måste ha separat för något lager eller vad det var. Frågade förra vintern men fick inget svar, så jag försöker igen :)

micke_no1

Medlem
12 feb 2010
22
0
1
Det ser du ju ganska enkelt om slangarna från oljepumpen bara går till insuget eller om det går separata slangar till blocket med... men varför plocka bort den? Finns väl inget drygare än att hålla på och ha med sig olja och blanda varje gång man ska tanka dessutom håller väl pumparna i evigheter när dom just pumpar olja :)

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Jag har tagit bort min från min yamaha sx 700 97.
Den är lite jobbig att komma åt dock. Den sitter under förgasarna på 700an vet inte hur det ser ut på 600. Men på 700 så sitter pumpen där nere och jag pluggade bara igen slangen som går från olje baljan och slangen som går upp till soppa pumpen där det blandas. Sen så blandade jag bara i tanken och har kört så nu 1-2 tankar och allt funkar klockrent.

Jbf94

Välkänd medlem
27 jan 2009
268
0
16
Östersund
Okej, ska kolla om det går någon slang till blocket. På 15 liter bensin har den dragit 1 liter olja och den är rätt ställd så jag kommer nog koppla ur/ta bort den.
Min oljepump sitter på sidan om förgasarna så den är rätt lättåtkomlig.

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
Ska du blanda olja i tanken för att det ska gå mindre olja? om den drog 1 liter på 15 liter och den är rätt ställd så e ju de den oljemängd den ska ha, även om jag tycker att de låter lite mycke :p

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Jag har tagit bort min från min yamaha sx 700 97.
Den är lite jobbig att komma åt dock. Den sitter under förgasarna på 700an vet inte hur det ser ut på 600. Men på 700 så sitter pumpen där nere och jag pluggade bara igen slangen som går från olje baljan och slangen som går upp till soppa pumpen där det blandas. Sen så blandade jag bara i tanken och har kört så nu 1-2 tankar och allt funkar klockrent.
På 700:an smörjs vevlagren via 2-taktsoljan så du vet.

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Ska du blanda olja i tanken för att det ska gå mindre olja? om den drog 1 liter på 15 liter och den är rätt ställd så e ju de den oljemängd den ska ha, även om jag tycker att de låter lite mycke :p
Kan ju inte stå rätt om den drar så mycket. Hur vet du att den står rätt? Ska ju ha dragit 3dl på 15 L. Har du kollat så det inte är hål på oljebehållaren el nån slang bara? El ryker den mer än vanligt och har svarta/sotiga/kladdiga stift? De bör den ju ha om den drar 3ggr mer olja än den ska. Ska ju gå fruktansvärt fett.

Jbf94

Välkänd medlem
27 jan 2009
268
0
16
Östersund
Jo den är inställd efter linjeringen på pumpen.
Från oljebehållaren gick det bara en slang till oljepumpen och från pumpen gick det en slang till soppapumpen. Det är en slang som går in i blocket mellan cylindrarna men jag vet inte vad den är till för.
Kom ihåg att det här är en vmax 600 (twin) och inte en vmax 700 (trippel).

Last edited:

Jbf94

Välkänd medlem
27 jan 2009
268
0
16
Östersund
Kollade tändstiften, vänstra (framifrån) var gyllenbrunt och det högra var lite blötare och mörkare.
Den ryker något mer än andras 2-taktare (speciellt när det är kallt)

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Slangen som går in mellan cylindrarna (förmodligen vevhuset du menar då) går den in i soppa pumpen?
Är det så så är det vakum slangen

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö

Jbf94

Välkänd medlem
27 jan 2009
268
0
16
Östersund
Om man tittar på sprängskissen för 600an så syns ingen oljeslang till vevhuset, då borde det ju gå. Ska jag ta bort pumpen helt och plugga igen anslutningen till soppa pumpen eller ska jag ha kvar den med en bit slang så oljan går runt i pumpen och plugga igen anslutningen till soppa pumpen?
Ritade en ful bild, så här menar jag:

Last edited:

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Det borde väll funka om du kopplar ur oljepumpsslangen där den blandas med bensinen och sen kör som vanligt?
Jo kankse men frågan är då om han bygger upp ett för stort tryck när det inte finns någon retur. Men den kanske inte gör det?

Jbf94

Välkänd medlem
27 jan 2009
268
0
16
Östersund
Var på Yamaha Center och frågade vad det var för slang och ja det var vakum slangen så idag har jag kopplat ur pumpen.
Har blandat ca 3% olja i bensinen nu, tog en testrunda och den verkar gå renare och lite bättre än innan.
Så här gjorde jag iaf.

Last edited: