Koppla handvärmare + lyse till vippbrytare

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
hej. som rubriken säger, ska nämligen koppla om hand/tumvärmare och lyse till vippbrytare istället för att ha allting på styret så jag får jävlas med en kabelharva som ska gå runt hela styret!!

Är det någon speciel brytare jag måste använda ? med tanke på att jag vill ha kvar låg/hög vämre och hel och halvlyse! prövade koppla tumvärmaren till en vippbrytare jag hade hemma, men de verkade inte fungera? fick ingen värma iaf!

tips någon?

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Som det låter så måste du nog använda dig ut av 3 st brytare,tumbärmaren för på & av,handtagsvärmaren så får du använda dig av en med 2 lägen dvs att den är neutral i mitten & typ uppåt hög & neråt låg,sen så lyset blir det väl 2 lägen halvljus automatisk & helljus då du slår på,har säkert förklarat dumt men nånting i den stilen,kolla på min pixbox på mitt styre då det är färdigt jag kapade alla kablar & lödde ihop dem & trädde de igenom styrhöjarem.

// Tomas

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Jo jag förstår vad du menar!

får åka iväg på biltema eller något och shoppa lite brytare! gillar EJ att hålla på med el, de är så j*vla drygt! Men ska de bli snyggt så måste man! de såg riktigt bra ut för dig :) bilden då du har kvar alla kablar... såg exakt ut så för mig med! de är hemskt! så lite som möjligt på styret är de bästa!

Har satt dödar knappen Mellan styrhöjjarn på själva adaptern! vart riktigt bra!

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Du har väl inge batteri på skotern? För vissa brytare måste kanske ha konstant 12V för att fungera är osäker på de,skicka gärna bilder på hur du har gjort =)

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
nix nix, inge batteri! var ner och pröva med nå andra brytare nyss, jag får det fan inte att fungera... blir less som fan, kan lägga in en bild då jag löst detta!

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Prova & koppla strömbrytaren till ett 12V system,ett bil batteri & en bil lampa & kolla om de funkar då annars har de & göra med att det måste vara 12v säkert!

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Som sagt var så behöver du en brytare med tre lägen, och den kan du sedan bestämma hur den skall fungera, men det är kanske lämpligt att låte värmarna vara avstängda i mitten.
Du har förmodligen två slingor på värmarna, en för hög effekt och en för låg effekt, alternativt så finns det ett förkopplingsmotstånd någonstans för den låga effekten.
Generellt sett så ska en kabel på varje slinga jordas, och den andra matas med 12V (via brytaren).
Det finns en 3-läges brytare på Biltema för 35 kr som löser uppgifeten (Biltema nr: 43061).
Prova som sagt var med en lampa, eller en summer, så ser du hur brytaren fungerar.
Men på Biltema varianten ska du koppla inkommande 12V på mittenpinnen, och sedan en slinga till vardera pinnarna på kanterna.
Har du förkopplingsmotstånd blir det ingen skillnad annat än att ena pinnen kopplas till den slingan som går via motståndet.
Det är nog vanligast att det finns någon typ av förkopplingsmotstånd, och då jordar du en kabel från varje handtag.
Alternativt kan dom ligga kopplade i serie i lågeffektläget.
M.V.H
/Tobias

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Tackar hannu!

Du verkar ha koll på de där! Ja, jag har 2 kablar som går från värmarna! Hur vet jag vilken kabel som ger 12V? de gick 2 kablar till handtaget (gamla kopplingen) kan någon av dessa användas för detta? de var en orange och en vit(kanske inte säger mycke) Men jag är helt ute och cyklar när de gäller sådant här.

ska jag koppla kablarna FRÅN värmarna på vardera sida av brytaren och sen en 12V i mitten. förstår jag rätt...

hjärnan har ej vaknat till liv ännu... =)

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
De två kablarna du har från värmarna är bara början och slutet på värmeslingan kan man säga.
Eftersom du har två kablar, så har du bara en slinga i varje handtag, hade du haft dubbla slingor så hade du haft tre kablar från varje handtag.
Och eftersom det är ett vanligt motstånd, så spelar det ingen roll vilken kabel du kopplar till jord, och vilken du spänningssätter.
Misstänker då att det finns ett förkopplingsmotstånd för att få lågeffekt, i annat fall blir det en mer komplicerad brytare (du måste ha en tvåpolig treläges brytare då).
Nu ska jag gissa lite utifrån hur det ser ut på min Yamaha:

Två kablar kommer från motorrummet, den ena har 12V direkt från generatorn (svänghjulet) och den andra går via ett förkopplingsmotstånd.
Då ska du koppa dessa två kablar på varsin sida av brytaren (på stiften på kanterna).
På mittenstiftet kopplar du in TVÅ kablar, en från varje handtagsvärmare.
De två anda kablarna från handtagsvärmarna kopplar du till jord på lämpligt ställe (styret kan gå, chassiet är bättre).
Nu kommer du att få full spänning när du vippar brytaren åt ena hållet, och reducerad spänning (via motstånd) när du vippar den åt det andra hållet.
Glöm inte att trä på eventuell krympslang på kablarna för isolering av lödningen på brytaren INNAN du löder dit kablarna, den missen har jag gjort många gånger....irriterande...

Hör gärna av dig om hur det går.
M.V.H
/Tobias

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
OKOK, Nu har jag fått allting att fungera! fick lov att koppla en kabel tillsammans med lampans 12v kabel för att få ström, sen kopplade jag ihop 1 kabel från vardera handtag och satt den i brytare, så nu har jag iaf AV/PÅ funktion på handvärmarna fungerande och lyset funkar ännu! jag löder inte, kör med kabelskor eller vad de heter och kör med krymp-slang över kopplingarna förutom baki brytaren(skyddas av consolen) så de borde itne vara några problem hoppas jag!

Så vart iaf resultatet med brytarna. vänster för lyse å höger för värmare!

DSC00309.jpg

Skitig, jag vet! Men den är ju under konstruktion ;)

Tack för alla tips hannu!

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
OK, bra, då är vi en bit på vägen.
Det skulle vara intressant att veta hur de egentligen ska spänningsmatas, och om det finns ett förkopplingsmotstånd någonstans.
För nu gissar jag att du endast har högeffekt på dom.
Kabelskor är ju bra, då kan man koppla om enkelt om det inte blir rätt från böjan.
Men det är ju bra att det är på gång, och hör gärna av dig om jag kan hjälpa till med något.
M.V.H
/Tobias