Koppla in en varvräknare på Et340?

fribban

Medlem
16 dec 2009
22
0
1
Falun
Hejsan gott folk,

Tänkte höra om någon sitter på info om hur man kopplar in en "bil" varvräknare på en gammal ET340? Lär man ha batteri för att den ska fungera eller kan man ta ström ifrån typ lyset?

Tacksam för svar, /Niclas

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
blir ju fel för mottagaren visst? du måste väll ha en varvräknare som klarar av 2 takt istället för 4takt som i bilen. skriv om ja har fel

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Gamla yamaha har tändning som tänder på båda cylindrarna samtidigt, dvs, både när kolven är uppe och nere i båda cylindrna. Därför GISSAR JAG, att du kan koppla in varväknaren med ena tråden på kabeln som går till tändspolen, och andra mot jord. Borde även funka på kabeln som går till lyset, men kanske blir problem pga att lyset får reducerad ström eftersom den gått via voltregulatorn. Men jag kan ha fel, detta funkade dock på min gamla sachs 290.

Dock tror jag att du bör få tag i en varvräknare för tvåtakt, borde inte va så svårt att få tag i en varvräknare från nån gammal ski-doo eller så. (Yamahaskotrar som på den tiden hade varvräknare original drevs via oljepumpen med en vire!)

fribban

Medlem
16 dec 2009
22
0
1
Falun
tackar för svar!

Alltså tänder en gammal Yamaha 4 pulser per varv, Alltså lär man ställa varv räknaren på 8 cylindrig, för dom tänder väl 4ggr per varv!? Eller är jag ut och susar nu? hehe..