Koppla laddning till batteriet på en rotax 643

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Någon som kan berätta för mig hur jag ska få till en fungerande laddning till batteriet.
Vill inte köpa en likriktare för 500:- på duells.

Jag provade att sätta en diod på den gula kabeln och sen minus från batteriet till chassit me de funkade inte:hmmmm:
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
vadå 500
den kostar 310 och det är det enklaste sättet
gul till gul
gul/svart till gul obs inte svart/gul
svart till jord
röd till säkring till batteri
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Vill inte köpa en likriktare för 500:- på duells.
Den är inte bara en likriktare utan också en voltregulator, varför är 500:- så blodigt?

Jag provade att sätta en diod på den gula kabeln och sen minus från batteriet till chassit me de funkade inte:hmmmm:
En diod ger en halvvågsrikriktare, d.v.s. lite förenklat halva spänningen och utan voltregulator kommer du koka batteriet.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
jag kommer inte att koka batteriet då jag har 2st elpumpar som suger ström..

Jag vill inte lägga en massa hundra på de här projekt.

mer tips om jag kan fixa en billig laddning, nån måste ju har klurat ut nått som funkar.
jag kan inte vara den första
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Nu är det här visserligen till en 503 men det ska nog vara rätt så lika endå.

eller


hittat på http://www.challengers101.com/RotaxChargeSys.html

Edit: Jag sköt alla lampor i min skoter när den gick utan batteri så risken finns att din regulator gått sönder igen för bara lamprona räcker tydligen inte. Den måste antingen ha en kondensator eller ett batteri att ladda emot. Annars skjuter den spänningsspikar som fördärvar det mesta. En bil t ex kan du inte rycka av batterikablarna på för då kommer laddregulatorn att brinna och alla lampor mm gå sönder. Och en bil drar ganska många ampere med lamporna på.