kopplad boggie f7 03

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
Hallå där. jag har en f7a som det är satt dämpare på så att boggien kopplar som jag förstår(är inte så hemma i ämnet). jag kör mestadels i lössnö så jag funderar på att ta bort detta fenomen som är väldigt bekvämt när man piskar led men jag kör inte så vrålfort där så det spelar ingen roll. Det jag funderar på är om man kan ta bort det utan att behöva byta dämpare och hur man gör det, som jag förstår är det en slang mellan dämparna bara ? är detta något jag borde lämna in för att göra, jag är väldigt hemma i att skruva men mest inom motorer och inte boggies. Det jag tänkte mest på är om jag måste "ställa" om dämpare och fjädrar då jag gjort detta, fast det känner man väl då man provkör men om det är något som kan bli helt tjosan som man ska tänka på. Tipsa nu :)
 

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
Att ta bort kopplingen i boggien är mkt enkelt. Framför dom bakre vändhjulen sitter det en plastkloss på vardera boggieskena (på insidan) som stoppar vaggan att "tippa" bakåt och på så sätt måste använda sig av centrumdämparen för att fjädra.
dom ska du ta bort sen är kan det vara bra att spänna fjädrarna lite grann som kompensering

EDIT:
Nr 28 på bilden

 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
klackarna är redan borttagna. enligt förra ägaren så ska det sitta nå dämpare som påverkar varandra (kopplar) på den
 

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
JAHA :S Då går vi nog utanför min kunskapsnivå :p Aldrig hört talas om något dyligt, hoppas någon annan kan hjälpa dig då
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
jao jag har heller ingen aning, men de är då inte orginaldämparna som sitter där. och vad jag har förstått så då en boggie kopplar så jobbar fram och bak beroende av varandra, påvekar varandra (ena in andra ut)?
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det finns hydrauliskt kopplade dämpare på någon årsmodell av Sno pro 440, -04 kanske?
Om du har såna dämpare så går det en slang mellan främre och bakre dämparen. Kolla efter en sån.
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
japp, det kallas "crosslink" såg jag nu. Men visst borde detta leda till en väldigt kopplad boggie? för f7orna brukar väl resa gode mycke men min reser knappt något utom då man har perfekt klobbsnö fäste och ställer sig längst bak då ställer den sig rakt upp
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Japp med "crosslink" blir den hårt kopplad då dämparna jobbar tillsammans.

Har för mig jag läst nånstans att de ska gå att göra dessa dämpare obereonde av varandra genom att sätta varsin behållare på dem och på så sätt får bort "link" funktionen.

Finns säkert nån på detta forum som är mer påläst om detta så du får väl hoppas att nån av dom dyker upp i den här tråden.
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
Ett litet förtydligande av förra inlägget. Jag kommer att byta bort crosslinken mot några andra dämpare men vilka. Ska jag köpa orginal 03 dämpare eller sattsa på något nyare. vad är bra och dåligt då man jämför t.ex 03ans och 05ans dämpare och passar 05ans rakt av. Nu då jag har chansen och välja vad jag ska ha så vill jag inte välja fel å bli missnöjd, jag vill inte att skotern börjar slå igenom i varje gupp... ja ni fattar
är det någon som har några dämpare till salu så säg till :) Men jag ska ha kvar crosslinken om jag skulle bli missnöjd ;)
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Ja var då väldigt nöjd med mina orginal, blev inte så stor skillnad i boggien med öhlins men däremot i framvagnen. Har dock inte provat justera så mycket än.
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
ja du vill inte sälja orginaldämparna? I framvagnen känns det faktiskt som man vill ha nå annat men, de duger väl. ska renovera framdämparna och boggiedämparna(om dom inte redan är renov) efter säsongen för framdämparna håll på å vara sunkiga
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Du har inte fått mitt pm??

Har båda modeller av dämpare som suttit på f7 sno-pro modellerna dvs. dom tidigare fox med behållare samt dom nyare zero pro