Koppling Boggie F8

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
har en fundering, mitt f8 boggie verkar såhårt kopplat att det knappt lyfter skidorna något, medans f7:ans boggie lyfter väldigt bra, vet någon vad det är som felar och om jag kan ändra det på något sätt

syftet är att få mindre skidtryck så den tar sig fram bättre i lössnö.

tips om ballata remmar och stoppklackar undanbedes - allt det är provat.

kan man bygga om det till okopplat på något sätt??

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
ja det blir lite bättre, men det verkar nu efter några funderingar (med boggien på golvet framför tv:n) som att problemet är att den bakre dämparens främre infästning är i nedre infästningen till den främre a armen i boggiet, så dom sammarbetar på något vis :( blir till att försöka klura ut en ny lösning på infästning lr hoppas på ett arv lr lottovnst å köpa ett okopplat boggie

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Nu är de ju så att boggin och fjädringen är konstruerad för att hålla ner skidorna för att den ska gå att köra fort och vara riktigt lätt att köra fort med den. Så jag är lite osäker på vad som skulle hända om du flyttar om dämarfästena.. Är inte säker men har hört något om att de är en sk rising rate funktion på dom maskinerna

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
jo jag är medveten om det, men jag vill kunnna åka snöö också, därav min frågeställning,

jaha?! å va e rising rate då?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
dem ska jobba tsm?:S var lika på min phazer FX..polaris Switchback 600 osv.....

ta bort bakre staget (resstaget).. de var gjort på min Snopro 440..den lättade på skidorna ganska bra...
sen har du ju balataremmarna..hur pass hårt är dom spända?

jag hade inte börja böka med å flytta på div. infästningar då boggin ä konstruerad på ett sätt så att den ska funka.börjar man modda för mkt så blir de inte som de är tänkt helt enkelt:)

men testa de där med staget längst bak..de kommer att hjälpa dig=), och du kan inte börja testa nu ute på gräsmattan då du garranterat inte har spec bra fäste då och spinner och tror att maskinen är likadan fortfarande

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
jo jag är medveten om det, men jag vill kunnna åka snöö också, därav min frågeställning,

jaha?! å va e rising rate då?
Rising rate är att ju mer dämparna trycks ihop ju hårdare blir dom. ju mer dom komprimeras ju mer kraft behövs för att dom ska tryckas ihop. Är för att dom ska kunna ta mer lr mindre alla gupp utan nått problem alls. Dom börjar som ganska mjuka men innan dom når botten är dom riktigt hårda.