Korrigerat komp förhållande till Okorrigerat! Formel?

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Tjena! Hjärnsläpp, för mig jag hade en formel för att räkna om corrected till uncorrected. Eller om det bara vara en "uppskattningstabell" ? Hursomhelst så hittar jag inte formeln! Någon som har det i huvudet?
Mach Zan har 6:8 korrigerat. Vill veta om min uppmätta 12:2 okorrigerat är original eller inte.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.833
866
113
Kramfors
Tjena! Hjärnsläpp, för mig jag hade en formel för att räkna om corrected till uncorrected. Eller om det bara vara en "uppskattningstabell" ? Hursomhelst så hittar jag inte formeln! Någon som har det i huvudet?
Mach Zan har 6:8 korrigerat. Vill veta om min uppmätta 12:2 okorrigerat är original eller inte.
Utan att räkna på något så "tror" jag inte mach Zan har så högt kompförhållande org 12,2 är sällsynt på äldre maskiner,,snarae 11,7-1 är mer vanligt men jag har ingen koll på machen så över 12 kan vara möjligt. Har du mätt i med olja i förbränningsrums metoden? Eller har du bara tryckprovat den? Om du bara komptryck provat den så blir du inge klokare av att räkna från det.

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Benny: 26ml minus tändstift(EYA) 2.44 = 23.56ml. (23,56+265,3)/23.56 = 12:26.

Bondmätte portdurationen igår när toppen var av. 203 avgas och 124 överströmmare. (Hittade inte åt gradskivan, ritsade på variator och mätte med måttband. Borde vara ganska rätt ändå)
Har försökt hitta vad standard durr är och har inte hittat några siffror jag litar på. Men, det verkar vara 193 avgas och 124 överström KAN vara standard.
Alltså med 10 mer i durr BÖR det vara högre kompförhållande än standard för att motorn ska fungera ok. Därför jag funderade över vad 6:8 är i okorrigerat komp.

Komptrycket på mätaren e ju som sagt ointressant annat än för motorns hälsa men det var ungefär 7.5-8kilo.