Korta A-armar M800 -> 36"

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Funderar på att korta ner ett par 40" a-amar till 36" till en M800
För bästa geometri och funktion vart ska man kapa av dom?
Hur ska det mätas?
Andra tips för att det ska bli så bra som möjligt?
Dämparna måste kortas men vissa påstår det räcker med sätt i hylsan man får med till 38" kittet?

arcticmod

Välkänd medlem
2 feb 2012
128
0
6
vilhelmina
jag satt gäng stänger i hållen som a-armen sitterfast i och låste med muttrar så att man vet att dom hammnar på samma ställe, sen så kapa jag armarna ca 5 cm från chassi infästningen, och värmde med gasen ca 5cm från kulleden och böjde ut dom så att dom passa igen då man ha kapat bort en bit.
kanske dåligt beskrivet men hoppas du förstår ungerfär hur jag menar

arcticmod

Välkänd medlem
2 feb 2012
128
0
6
vilhelmina
japp du har förståt rätt, jag kapade lika många mm uppe och nere, minns inte hur mycket men de vart då bra och fungerar. :)

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Någon som har synpukter ang kortandet av dämparna? tänkte montera distansen från 38" kittet men räcker detta? hur pass fel blir det?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Dämparna kommer att bli för långa.
Ganska nästan precis så att du behöver två distanser, för att få ursprunglig geometri.

arcticmod

Välkänd medlem
2 feb 2012
128
0
6
vilhelmina
jag körde med orginal längd ifjol på min, men då är ju 13 dämpare kortare än 12ans, men till i år så ska jag korta dom.

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Dämparna kommer att bli för långa.
Ganska nästan precis så att du behöver två distanser, för att få ursprunglig geometri.
Hur pass fel är det att köra med förlång dämpare? Går det montera två distanser?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Hur pass fel är det att köra med förlång dämpare? Går det montera två distanser?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Vinkelfelet kommer att bli motsvarande standardlängd på stötdämparen med 38" framvagn, om du kör endast en 38"-distans på 36" framvagn. Resultatet kommer att bli högre markfrigång framtill.
Ju fler distanser, desto kortare fjädringsväg.