KOSO EGT. AC eller DC???

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Nyss köpt en "KOSO dual EGT" Någon som VET om den ska ha AC eller DC? Utan på kartongen står det DC. I manualen i kartongen står AC eller DC...
Läst någonstans att modeller tillverkade EFTER 2008 kan kopplas till både AC och DC... Någon som VET? Trist att bränna skiten direkt.... Idioter som packeterat!

C

CROA

Det är DC som gäller!
Brände själv mina Koso EGTs pga detta, det är dock inget större problem för den som kan hantera en lödkolv och är stadig på handen. Har du redan fått din EGT bränd så är det bara skicka upp den så kan jag löda ihop dem igen.

Dock är det oftast AC i skoterns elsystem på belysnings sidan så du lär behöva en likriktare, PMa om du behöver, jag har ett par komplett med kablage och allt som behövs för en enkel installation.

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Tackar för infon! Visst är det du som har en projekttråd på snowperformance? För mig jag sett bilder på trasiga komponenter i någon Stage6 mätare?

Jag köpte KOSOs egna likriktare då priset var riktigt bra. Synd bara att den knappast kan driva mycket mera än mätaren då den har en max effekt på 6W... :)

Tack igen! Slipper jag fundera på det mer.

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
CROA! Dina var Stage6 kopia visst? Och 2 enkel mätare? Blev som brydd, fick mejlsvar från KOSO USA och dom säger att både AC och DC fungerar... :) Och tyska återförsäljaren säger DC.... HAHA

C

CROA

Ja det är Stage 6, men det är bara dekalen på utsidan som är skillnaden, på plasten är koso instämplat, även på elektroniken innutit.

Jag matade mina två med 12V AC, på tomgång funkade det bra men efter en fullgasrepa så dog dem båda.
Det finns en halvågslikriktare på inkommaden sida innuti mätaren som gör att det ska gå att köra på AC men jag misstänker att på just en snöskoter är spänningen så "ful och förstörd" att den inte klarar av måttet.

Så jag rekommenderar alla som monterar KOSO EGTs att likrikta spänningen, med de likriktare jag använder så kan jag ha laster uppåt 35A, betydligt mer än Ljus spolen på skotern klarar av :)

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Tänker inte "prova" AC. Blir likriktat direkt! Vad är det för likriktare du använder dig av? Den jag köpte gör ju jobbet galant men är inte otroligt att det råkar ramla dit Xenon osv. framöver. Då vill den nog inte vara med längre... :p

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Den där är gammal. Som jag skrev ovan står det AC/DC i manualen men DC utanpå kartongen. KOSO USA säger att den klarar både AC/DC. Tyska säljaren säger att KOSO taiwan varit lite "förvirrade" och det är DC... :) Sen så har CROA brännt sina enkel mätare med AC...

C

CROA

Jag bygget likriktarsatser själv så vilka kompononenter jag använder håller jag gärna hellre för mig själv ;)
Det är dock bara att höra av sig om du är intresserad utav en bättre än den du har i dagsläget om det blir aktuellt med större belastningar, i dagsläget har jag 1 färdig sats klar, resten är sålda och fler är påväg in.

C

CROA

Kontakta via PM för pris och info.

DC hittar man oftast på alla skotrar med CDI box då de oftast har 2 st spänningsregulatorer, en för belysnings sidan som ger ut 12AC och en för motorstyrnings sidan som oftast ger ut 12V DC eller mindre.
Dock rekommenderar jag att inte börja ta ut yttligare belastningar på den för motorstyrdningssida (tex CDI osv) om man inte vill riskera sönderbränd dyr elektronik och därmed tycker jag att det är smartare att likrikta en del av spänningen på belysnings sidan, ljus spolen på statorn är dessutom oftast den med störst effekt.

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Angående AC och DC blev jag lite brydd när det sitter Solstice LED ljus på maskinen märkta DC. Dock är dom kopplade på vanlig AC regulator och fungerar fint... CROA? Mätte spänning ut till ljusen och det är AC...

C

CROA

Sitter säkert då en halv vågslikriktar diod i den?
Ska jag dra det grovt så är skillnaden mellan AC och DC att elektronerna i AC (växelspänning) går både framåtriktning och bakåtriktning medans DC (likspänning) bara går åt ett håll.
Kopplar du sådels in elektronik avsedd för DC i en AC krets så kommer du att skada den omgående.

KOSO egtn har som sagt en halvvågsliktriktar diod på inkommaden sida före alla annan elektronik och bör sådels kunna klara av AC spänning såvida den är i "gott skick". Jag provade dock på min IQ och där var inte med gott resultat.
Jag rekomenderar att använda sig utav en rejäl likriktarbrygga som säkerhet.

Även om man väljer att chansa och köra på AC så kan du kontakta mig så löder jag om den/dem åt dig/er.

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Jag har/hade?? hyfsad koll på det elektriska.. Men när det står en sak på prylarna och de sedan innehåller andra komponenter som gör att dom KAN fungera ändå och gör det om allt är inom vissa ramar (snygg växel kurva) blir man brydd. Tog för givet först att spänningen var likriktad till lysena då det står med röd text DC på dom... Första tanken då är att spänningen på maskinen Är likriktad.. hehe Tur att jag mätte upp inkommande spänning :)