Kostnad uppdatera/ledanpassa Phazer MTX -07,-08?

BMd

Välkänd medlem
31 dec 2005
254
1
16
I bilen
Vad jag förstår så ska -09 och nyare av Phazer MTX vara mycket bättre efter led.
Men finns inte så många till salu av dem ännu, så vad kostar det att uppdater en äldre modell?

Någon som har gjort det?

Bmd

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Nu förstår jag inte vad du menar. -08, -09 och -10 har samma fjädring och stötdämpare vad jag vet. Spårvidd är oxå samma. Men däremot -07 har skit oljedämpare runt om vilka jag kan övertyga är bara skit. Vad man kan göra med -07 är att byta dämpare runt om vilket kostar ca 10 papp + en matta med 38mm kammar för 6 papp = 16´ Jag skulle inte sattsa dom pengarna på en phazer. Köp hellre en rx1 om du kör mycket efter led.

BMd

Välkänd medlem
31 dec 2005
254
1
16
I bilen
Nu förstår jag inte vad du menar. -08, -09 och -10 har samma fjädring och stötdämpare vad jag vet. Spårvidd är oxå samma. Men däremot -07 har skit oljedämpare runt om vilka jag kan övertyga är bara skit. Vad man kan göra med -07 är att byta dämpare runt om vilket kostar ca 10 papp + en matta med 38mm kammar för 6 papp = 16´ Jag skulle inte sattsa dom pengarna på en phazer. Köp hellre en rx1 om du kör mycket efter led.
Talade med Yamaha handlare, och enl honom så ska man gå på en -09 eller nyare då de är bättre på led.
Om man gick på en äldre maskin så skulle man behöva uppdatera den.
Att åka med en 51 matta är inga problem, utan det är tydligen fjädringen/ boggie som skall uppdateras.

Är inte det att jag bara kommer åka led, då har jag en perfekt maskin i RS Venturen...

knurra

Aktiv medlem
4 dec 2006
68
0
6
Mora
Köpte komplett stötdämperi från en rtx och satti på min 07:a och det funkar utmärkt, billigt var det också fick ge 3000 för alla 4

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Nä det var bra pris dock vet jag inte riktigt skillnaden mellan rtx och mtx dämpare.
Har mtx:en kränghämmare förresten? Det är ju rätt bra att ha om man vill ledanpassa.