Kräva Bussgods på ersättning (förlorat gods)

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Hallå, tänkte bara höra om det är någon som har koll på detta.

Skickade ett paket med Bussgods som dom såklart lyckades slarva bort, dom påstår att dom har letat överallt men inte kan hitta det så nu tänker jag kräva ersättning för paketet.

Det handlar om en affär på blocket.se, jag har sålt något till en annan person och krävt 2000kr för det.

När man kräver ersättning, har jag då rätt att kräva priset som JAG köpte varan för (nypris) eller får jag bara ut det som jag skulle sälja för?

Sitter och fyller i en Förlustanmälan nu och vet inte riktigt vad jag ska skriva att jag kräver, så jag vore tacksam för ett snabbt svar.

/S

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Mina teorier: Bussgods kan ju aldrig bevisa hur mycket värdet är på det som är i paketet. Även om du har skickat mot efterkrav så behöver ju inte det betyda att det är värdet på det som är i paketet. Ni kan ju ha gjort en överenskommelse på annat sätt och att efterkravet bara är en del av den totala summan.. Sen kanske det inte är så smart att överdriva om paketet skulle komma fram, men att ta ut upp till nypris kan dom väl inte säga något om. Är prylen begagnad så är det ju upp till var och en att sätta sitt värde på det. Är prylen nyköpt(av dig) och oanvänd så är den ju i stort sett värd nypriset, sen att ingen köper den för det är ju en annan sak. Och ingen kan ju bevisa det heller..

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Precis det var lite så jag tänkte också, överdriva kommer jag absolut inte göra. Jag vill ju bara ha igen mina pengar eftersom jag uppenbarligen inte kommer få tillbaks det jag skickat iväg.

Jag tänkte att jag skulle gå ner och prata om detta med Bussgods men det känns bara som att om jag gör det först, utan kött på benen - så kommer dom bara säga att jag inte kan få ut mer än vad som stod som efterkrav.

Perra.S

Aktiv medlem
2 nov 2010
50
0
1
Du ska skriva det värde som det kostar dig att skaffa en likadan pryl som låg i paketet. Vad summan för efterkravet var på är helt irrelevant.

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag har lämnat in ersättningsblanketten men inte fått några pengar än.

Det var förresten en GPS som dom tappade bort. Så jag sökte upp den på prisjakt.se , tog det billigaste alternativet och skrev det värdet som ersättningskrav.

Självklart så påpekade dom att efterkravet på paketet var lägre än det jag begärde som ersättning men jag försökte stå på mig om att det inte skulle spela någon roll.

Dom sa då att någon snubbe i Härnösand hade hand om det där, och att han skulle kolla upp värdet på grejorna och sen utgå ifrån det. Får han kolla vad grejorna är värt beg. eller är det vad nya grejor skulle kostat? Om det är beg. pris som gäller så är det ju helt värdelöst iallafall då min GPS var i princip helt ny..

Men ja, sålänge jag åtminstone får ut vad jag begärde som efterkrav så får jag väl vara nöjd.

Jag hoppas att det går vägen, skriver här när jag vet mer! :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön
Jag anser då att du ska ha vad en ny kostar. Har dom tappat bort grejorna så vet dom ju inte skicket på grejorna. Du kan ju ha sålt varan till ett underpris till en kompis som skulle ha mer nytta av den än du själv... då ska väll inte båda parter bli lidande för att någon klåfingrig på bussgods har tagit din gps..
Tycker bussgods är väldigt struliga när det gäller hantering pengar, jag har då helt slutat skickat med efterkrav pga av allt strul bussgods har skapat i samband med efterkrav.

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
ska bli spännande att höra hur det gick, skickar ofta med bussgods och har aldrig haft bekymmer med efterkrav när pengarna ska in på mitt konto, dock betalar jag ofta i förskott då de flesta svenskar är ärliga! och efterkrav hjälper inte så mycket, för du måste ju betala för varan innan du för öppna paketet ändå, och då kan det lika väl ligga en sten där i ... rätta mig om jag har fel?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.503
402
83
Malå/Adak
Nu kanske man är onödigt misstänksam men jag brukar vara lite försiktig när jag fyller i rutan "innehåll", känns som att ett paket innehållande en GPS har större risk att försvinna än ett som innehåller soppåsar....... Kan väl i och för sig vara svårt att få ut ersättning fär en GPS om man angett något annat som innehåll om nu paketet skulle råka försvinna.

Jag brukar väl inte egentligen ljuga, men jag är medvetet lite vag i besktrivningen av innehållet.

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag håller med dig, jag fick frågan när jag lämnade in paketet "Vad innehåller det?" Och jag var snabb att svara GPS, ångrade mig lite efteråt.

När jag pratade med Bussgods så hintade jag lite om att någon kanske hade tagit det men det var ju "Helt omöjligt att någon skulle ha stulit det, här känner alla varandra och ingen är en tjuv"

Aja! Borta är då paketet iaf...

Ang. betalning så är jag också en sån som betalar i förskott och föredrar när andra betalar till mig i förskott, men jag tvingar inte någon att göra det (folk blir ofta misstänksamma då..). Men jag tror att det fungerar så att man får öppna paketet på uthämtningsstället innan man betalar för att kontrollera varan - annars vore ju efterkrav helt värdelöst.

I det här fallet var det nog lika bra att jag inte fick pengarna först, för då hade jag väl blivit anklagad för att blåsa han som köpte GPS:en, bättre jag får ta smällen sålänge.

Nu kanske man är onödigt misstänksam men jag brukar vara lite försiktig när jag fyller i rutan "innehåll", känns som att ett paket innehållande en GPS har större risk att försvinna än ett som innehåller soppåsar....... Kan väl i och för sig vara svårt att få ut ersättning fär en GPS om man angett något annat som innehåll om nu paketet skulle råka försvinna.

Jag brukar väl inte egentligen ljuga, men jag är medvetet lite vag i besktrivningen av innehållet.

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jaha, då har man pratat med bussgods - och förbannad är jag.

Jag ringde dom och frågade hur det gick med allting, och då säger han att "Ja du har ju krävt nypris för den här blabla men vi tänker ersätta dig med det efterkrav du skrivit"

Försökte då förklara att det inte borde spela någon roll vad jag har krävt, utan att jag borde få vad det kostar mig att införskaffa en ny nu när Bussgods slarvat bort, vad som fortfarande var min GPS.

Då blir idi*ten dessutom otrevlig och börjar tjaffsa med mig (fast jag inte alls vart otrevlig mot honom) vilket i sin tur gör mig irriterad. Han sa att "Nu är det bara så det är", och att det står i Bussgods stadgar att dom bara ersätter efterkravssumman..

Efter mycket om och men så orkade jag inte mer och sa bara att dom får ge mig 1700 då plus frakten.. Och då börjar han minsann tjaffsa om att ge mig fraktsumman....

Herregud... Han påstod att frakten hade jag ju bjudit på när jag sålde GPS:en , eh varför i hela fridens namn spelar det någon roll? Paketet kom ju inte fram...

Jag lyckades ändå få med frakten i summan på något sätt, och frågade hur lång tid det tar innan jag får mina pengar.

"Ja vi har 60 dagar på oss att fixa det här........"

Far åt helvet*e säger jag bara. Jag kanske överreagerar här, men GPS:en har vart borta i över en månad, och nu ska jag vänta 2 månader till på pengar, kul.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön
Om man inte skickar med efterkrav då? Får man inget tillbaka om paketet försvinner då?

Verkar ju märkligt detta...

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Sådär ska det ju fan inte gå till. Var det bussgods i övik? Dom som brukar vara så trevliga annars.
Ja jag säger som asker.. eller tex om eftekravet är en delsumma av hela priset

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Kopiera addressen till denna tråd och maila till dom.
Ska dom ha det på det här viset så kommer jag inte att skicka mer paket med dom!

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Ja jag måste nästan ringa dom igen och fråga hur dom hade gjort om det inte var efterkrav.

Det är både Bussgods i Örnsköldsvik och i Härnösand som jag har pratat med (senast Härnösand) Dom i Övik har vart rätt bra att ha och göra med, förutom att dom ville få det att låta som att det var mitt fel att paketet var borta.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Rent tekniskt sett så har du rätt till full betalning. Bussgods erbjuder nämligen två tjänster som inte i sig är beroende av varandra. Den ena tjänsten är "transport" och den andra tjänsten är "penningtransaktion". I det här fallet fick bussgods aldrig någon chans att kunna leverera tjänsten penningtransaktion eftersom att pengahanterandet beror på tjänsten transport.

Frågan är. När du fyllde i värdet, var det uttryckligen vad paketet var värt eller vad dem skulle kräva i betalning? Om det inte uttryckligen fanns en kolumn för varans försäkringsvärde så har du definitivt på fötterna för att få ut hela summan.

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag fyllde i vad dom skulle kräva som betalning utav köparen! Värdet på paketet skrev jag sen i förlustanmälan.

Rent tekniskt sett så har du rätt till full betalning. Bussgods erbjuder nämligen två tjänster som inte i sig är beroende av varandra. Den ena tjänsten är "transport" och den andra tjänsten är "penningtransaktion". I det här fallet fick bussgods aldrig någon chans att kunna leverera tjänsten penningtransaktion eftersom att pengahanterandet beror på tjänsten transport.

Frågan är. När du fyllde i värdet, var det uttryckligen vad paketet var värt eller vad dem skulle kräva i betalning? Om det inte uttryckligen fanns en kolumn för varans försäkringsvärde så har du definitivt på fötterna för att få ut hela summan.