krashade igår!

jock3arn

Välkänd medlem
4 mar 2009
182
0
6
skellefteå
Hej! till min otur så körde jag på en iskulle (isen har brutits upp mot varandra och skapat en knöl) igår, det tog i krängningshämmaren som sitter under skotern, eller antar det är den då man ser på sprängskisser. Den gick iaf av, ska jag ta förgivet då att chassit är snett? Om så är fallet finns det nått bra sätt att mäta upp detta och korrigera det? =)

vad händer om man kör utan krängningshämmaren? och någon som vet vad det är för stål i den? om det är härdat eller inte?

skotern i fråga är en rc 800 06a

och ja jag vet att det var klantigt som fan men kan i mitt försvar säga att jag körde på rullen före så såg inte vad som var framför...

tacksam för svar/ jocke

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Nja hela A-armarna sitter fast i en platta som bultats i chassit under.

Ganska bra lösning då den går sönder/blir sned före chassit.

700:- kostar en ny om den fått sig en smäll. A-arm är dock dyrt..

Krängingshämmaren kan du vara utan. Titta på skidorna och se om något ser snett ut.

jock3arn

Välkänd medlem
4 mar 2009
182
0
6
skellefteå
Nja hela A-armarna sitter fast i en platta som bultats i chassit under.

Ganska bra lösning då den går sönder/blir sned före chassit.

700:- kostar en ny om den fått sig en smäll. A-arm är dock dyrt..

Krängingshämmaren kan du vara utan. Titta på skidorna och se om något ser snett ut.
ja den har gått rakt av, det tog aldrig i någon a-arm utan bara staget som går under skotern. läste på en sprängskiss att det ska vara "stabilisor" så antar att det är krängninshämmaren!

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Skulle inte tro att chassit är snett, kan kanske ha blivit en konstig brytning eller något så den gick av på något sätt, men jag tycker inte den ska gå av för det, den kanske har varit skadad och haft en känslig punkt?

Jag kör utan krängningshämmare på min skoter, så det är ju inte ett måste att ha :) men alla tycker ju olika så vissa vill ju köra med den.

pwetter

Välkänd medlem
30 nov 2009
158
0
6
kör utan krägningshämare, men ställ lite hårdare på framfjärdringen då..

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
spänn på skidfjädrarna så mkt som du tycker det behövs , jag upplevde det som otroligt äckligt att ta bort krängningsstaget

men det är säkert en vanesak :D

Kan ju inte kosta många kronor beggat lr från en skoterskrot om du vill ha en ny krängningshämmare?

A

AndyLee

Tror inte det är härdat.. Prova att bränna ihop den, gärna med pinne...

jock3arn

Välkänd medlem
4 mar 2009
182
0
6
skellefteå
spänn på skidfjädrarna så mkt som du tycker det behövs , jag upplevde det som otroligt äckligt att ta bort krängningsstaget

men det är säkert en vanesak :D

Kan ju inte kosta många kronor beggat lr från en skoterskrot om du vill ha en ny krängningshämmare?
nej det är ju inte speciellt dyrt men ska se hur det känns utan först, har endast spännt på dämparn! ska det verkligen behöva spännas på fjädrarna också? är inte dom mest till att hålla uppe skotern eller är jag ute å cyklar ? =)

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Den kan inte vara dyr och den är inte svår att byta.

En 5 mm borr, 4 popnitar och några nycklar.