krashat! (försäkring)

robinerixon

Ny medlem
19 jan 2012
4
0
1
tjenare, krashade min f6 -06 igår.. jag hamnade på lasarett med en spricka i bäckenet ( intill höft kulan ) och hamnade på kryckor i 6 veckor nu.. vad får man ut om föräkringsbolaget skulle ta in skotern? mvh robin

olssson

Välkänd medlem
6 jan 2008
218
0
16
Sundsvall
Vad tråkigt att höra! Hoppas du är tillbaka på skoter något mer denna säsong.

OM försäkringsbolaget väljer att lösa in din skoter så kollar dom på dess skick och kikar vad en liknande/motsvarande maskin är värd och sen ger dom dig ett skäligt bud efter vad marknadsvärdet är. Detta är mycket svårt att avgöra som privatperson utan det är marknaden (blocket mm) som avgör oftast.

robinerixon

Ny medlem
19 jan 2012
4
0
1
Vad tråkigt att höra! Hoppas du är tillbaka på skoter något mer denna säsong.

OM försäkringsbolaget väljer att lösa in din skoter så kollar dom på dess skick och kikar vad en liknande/motsvarande maskin är värd och sen ger dom dig ett skäligt bud efter vad marknadsvärdet är. Detta är mycket svårt att avgöra som privatperson utan det är marknaden (blocket mm) som avgör oftast.
jag är nog tillbaks på någon släde till påsk.. okejokej, ja de märsk väl nu i veckan, då dom ska komma och kika på den..

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
Oftast går de att få mer än första priset dom ger, så prova säg att du vill ha mer

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
På lång sikt är de ju inte bra om försäkringsbolagen betalar överpris när dom löser in maskinerna. Det medför ju högre kostnader för bolagen och det leder i sin tur till högre premier i allmänhet. Så en lagom ersättningsnivå är ju det absolut bästa.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Dom frågade mig om vad jag tyckte min skoter var värd när dom löste in den. Fick priset jag tyckte den var värd.

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
På lång sikt är de ju inte bra om försäkringsbolagen betalar överpris när dom löser in maskinerna. Det medför ju högre kostnader för bolagen och det leder i sin tur till högre premier i allmänhet. Så en lagom ersättningsnivå är ju det absolut bästa.
Men som alla andra som "köper" saker så vill man ju betala så lite som möjligt, de gäller ju även försäkringsbolag

Liinus

Välkänd medlem
6 okt 2010
168
1
6
Gävle
Dock så blev min skoter stulen.Men då kollade iaf min handläggare blocket,frågade mig vad jag hade gett för maskinen och om jag tyckte att de va ett bra pris jag hade fått maskinen för.skickade in kvittot och nyckeln så fick jag ut dom pengarna jag hade köpt den för som stod på kvittot.

Folksam förövrigt.