Kreditskoter, vad händer vid inlösen?

Nickemeddicken

Ny medlem
3 feb 2016
2
0
1
Ume
Jag har en skoter som jag köpt genom Wasa kredit. Krediten tror jag är låst till skotern, inte mig. Så vad händer om jag smäller den så pass att den blir inlöst? Löses restskulden till Wasa kredit, eller får jag köpa en annan skoter för inlösen och fortsätta betala av till Wasa fast då på en annan skoter?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Kolla bilregistret, är skotern låst står det "kreditköp" samt vem som är kreditgivare nånstans i början av alla data.

I så fall så Mest troligt betalas pengar ut till Wasa från försäkringsbolaget, och skulle inte pengarna räcka till för att lösa lånet så får du antagligen en räkning på resten med ordentligt kort betaltid.

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
824
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Funkar det verkligen så? Jag antar att wasakredit inte står på försäkringen? Den lär väl stå i nickemeddickens namn och då borde väl han få försäkringspengarna? Sen om skotern har använts som säkerhet i lånet och wasakredit upptäcker att den är totalkvaddad lär väl dom vilja ha tillbaka sina pengar från nickemeddicken?

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Funkar det verkligen så? Jag antar att wasakredit inte står på försäkringen? Den lär väl stå i nickemeddickens namn och då borde väl han få försäkringspengarna? Sen om skotern har använts som säkerhet i lånet och wasakredit upptäcker att den är totalkvaddad lär väl dom vilja ha tillbaka sina pengar från nickemeddicken?
Exakt så som Tengil skriver går det till.