Ktm 125 eller Honda 150?

NojjaN

Medlem
30 sept 2012
26
0
1
Hassela
www.youtube.com
Vill börja med att detta är nog fel post men hittade inget annan bra för Cross snack, (Hör inte hemma på snowmobile men ändå)


Ska köpa ny cross nu (Beggangad) Har kollat på Honda crf 150 (4 takt) och Ktm 150/125 och 85cc (2 takt?)
Tänkte hoppa lite, köra bana och även skog och grusväg.


Är ganska cross (fiddy) van kört sedam 8 års ålder senast va en 85a för 2 år sedan.


Tacksam för svar. Helst nack och fördelar om både 2 och 4 takt :)
 
Last edited:

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Tror en tvåtaktare skulle passa dig bäst om du bara tänkt ha hojen för varierad åkning då och då, de är mer lättskruvade och du slipper hålla på och schimsa och byta ventiler som en 4takt kräver, det är billigare att äga en 2taktare.

En 125 tvåtakt känns också betydligt smidigare både i luften och på backen än en 250 fyrtakt som har mer massa som jobbar emot dig.

Tycker egentligen inte att 4takt har någon fördel alls mot 2takt förutom bottenvridet men det tappar du på de högre varven ist.

Har förövrigt en riktigt fräsch cr125-06 till salu. Pm:a om det är intressant.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
En 125 2T är ju helt klart mest "Storcross" av de du nämner. Både 150cc 4T och 85cc 2T är ju mer gjorde för "barn". Beror ju mkt på hur stor du är? Kört sedans 8år ålder säger du, men vad är du idag? 12 lr 16?
Är du 15-16år så är det nog bara 125cc 2T eller 250 4T som gäller. Mindre än det så kommer du va för stor alternativt växa ur dom rätt snart.
 

NojjaN

Medlem
30 sept 2012
26
0
1
Hassela
www.youtube.com
En 125 2T är ju helt klart mest "Storcross" av de du nämner. Både 150cc 4T och 85cc 2T är ju mer gjorde för "barn". Beror ju mkt på hur stor du är? Kört sedans 8år ålder säger du, men vad är du idag? 12 lr 16?
Är du 15-16år så är det nog bara 125cc 2T eller 250 4T som gäller. Mindre än det så kommer du va för stor alternativt växa ur dom rätt snart.
Körde fiddy så det klassas väll inte som kört cross sedan 8år. Hade den tills jag var 11. sedan en kawa 85. Körde den bara en sommar då det var min kusins men han hade växt ur den och fick den inte såld men nästa sommar fick han den såld så du vart jag cross lös. Sedan dess har jag inte haft någon. Är 14år just nu ska fylla 15 i november. Har funderat på Ktm 150sx. Men går en 125a bättre?

Ålder: 14år
längd 169cm
vikt: 65-66kg om det har någon betydelse.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Ja spontant säger jag att det är minst 125cc 2T eller 250 4T som gäller för dig. Är du 170 så är inte en 125 för stor.
En 85cc är du både för lång och lite för tung för. Dom lär kännas skiiit slö.

Har väldigt dålig koll på vad KTM 150SX är för nån maskin. Men lite snabbläsning så verkar det vara både större borr & slag än 125an. Så en vild gissning är att den har trevligare motorkaraktär än en 125a. (Inte lika "toppig")

Sök lite på www.enduromx.com ska du se att det säkert står massor. =)

Du frågar om för å nackdelar med 2T resp. 4T. En 125/150 2T kräver nog en hel del kolvbyten. Inte så svårt dock. Fördelen är att dom är lättare än en 4T.
4T håller ju i regel lite längre/bättre, än om crossar alltid kräver regelbunden service. Samt att dom oftast har lite mer botten effekt, behöver inte varvas lika hårt som en 2T helt enkelt. Nackdelen är ju en gnutta högre vikt samt lite mer komplicerade att skruva i.

Dock Honda 150 4t motsvarar väl typ en 85cc 2T nu för tiden? Finns risk att den blir lite liten.
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Tycker en 125a skulle passa dig fint.

Äger både en cr125 (2T) och en crf250 (4T) och när det gäller cross är det mer service och kostnader på fyrtaktarna för att hålla den i gott skick, ventiler ska justeras och bytas, kamkedja som ska sträckas och bytas, och såklart kolv och oljor.

På 2T är det bara att byta kolv, reedventiler och olja kontinuerligt sen köra på.

Sen är det såklart annat som slits också men det är samma vare sig det är 4T eller 2T.

Det är inte viktskillnaden du ser på vågen som märks när du kör utan rörande massan i motorn som jobbar emot dig, så även om det bara skiljer något kilo så märks det.
 

NojjaN

Medlem
30 sept 2012
26
0
1
Hassela
www.youtube.com
Okej!
Ska kolla på 125or på blocket nu,
Men har typ snöat in mig på Ktms 150sx tycker den verkar nice.
Men antar att en 125 är bättre.
Är det honda cr125 man ska ha då?
Ska kolla på enduromx.com om 150sx där innan jag bestämmer mig.
Med vänlig hälsning Noah
 

satana_turbo

Välkänd medlem
10 dec 2011
300
0
16
åland
satsa på 125! köp inte en 85:a, de gjorde jag när jag var 14 o märkte ganska snabbt att den blev för liten.
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Köp alltid på gränsen för stor hoj .
Du vet inte hur stor och tung du är om ett år och har du köpt för liten
hoj känns den som en moped ganska fort.

Från jag var 14 tills jag var 18 växte jag från 160cm/50kg till 189cm/100 kilo så man
vet aldrig i din ålder hur stor man blir....
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Varför skulle en 125sx va bättre än en 150sx? Visst är det väl lite mer att köra med i 150sx men istället är det nog betydligt trevligare motorkaraktär. Knappast nå mkt mer svängmassa att tala om.

Sen beror det ju på hur du kör. Är det seriös bankörning du snackar om eller grusvvägs åka å nå sandtag? Även typ av bana spelar ju roll. Är det mest sandtag å grusvägar m.m. som gäller så är det väl så stor motor som möjligt att rekommendera. (nåja)
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Om ktm är som andra 144cc crossar så är det ingen betydlig skillnad i motorkaraktär. Mer effekt men lär ändå varvas. Trådstartaren ska helt klart ha en 125/144 cc. (Ktm 150 har 144cc) Leta efter en välskött/ nyservad hoj så blir det bra.