KTM

Edblad

Välkänd medlem
2 nov 2008
188
0
6
Östjämtland
Hallå

Bestämde mig för att starta ny tråd då min andra cross tråd ligger så långt bak i registret.

satt och holkade framför blocket häromdagen och hittade en KTM EXC 250 -98 i fint skick och bra pris. Är det något man vågar dra på sig eller är det bara skit med dem?

Är mest en hobby körare som inte kräver allt för mycket av maskiner.

Tacksam för svar.

MvH
Edblad
 
6

600xrs

jag hade ryggat tillbaka för en så gammal hojj, om jag inte kände ägaren.
det kan vara mycket som är slitet och behövs en genomgång.

ktm har fina hojjar annars, inget att klaga på om man gillar deras körställning.
 

Edblad

Välkänd medlem
2 nov 2008
188
0
6
Östjämtland
mjo, alldeles rätt. kollade upp dess reggnummer och det hade varit 6 st ägare på den+ endast 32 hk dvs ganska dåligt för en 250cc 2t
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
mjo, alldeles rätt. kollade upp dess reggnummer och det hade varit 6 st ägare på den+ endast 32 hk dvs ganska dåligt för en 250cc 2t
Antingen så är den strypt eller så är den bara strypt under typningen. För det är inte 32 hk i dom.

Det går inte att avgöra skicket på en cykel bara på årsmodellen, utan det handlar om att provköra och göra en så grundlig genomgång som möjligt.
Sen så renoverar man motorn i förebyggande syfte endå med rätt så täta mellanrum så det är inte så dumt att göra det efter ett köp för att vara på säkra sidan.


Är det den från jönköping på blocket så verkar den åtminstonde se väldigt fräsch ut
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
mjo, alldeles rätt. kollade upp dess reggnummer och det hade varit 6 st ägare på den+ endast 32 hk dvs ganska dåligt för en 250cc 2t

Kolla på 500cc+ motarder, dom ligger oftast runt 10 hk på grund av ljudkrav. Finns nog inte en enda som går med den effekten.. :)
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Dom ligger oftast på 10-12kW för att komma under hk per kg begränsningen för mellan mc klassning. 0.26kW per kilo har jag för mig att det är? Därför måste effekten komma ner så mkt, pga att en crosshoj väger så pass lite.

Maskinen du funderar på är ett bra köp om den är välskött och bytt kolv, kedjesläpor m.m. Det är väldigt noga att se efter kedjesläporna, eftersom att dom nöts rätt fort och kedjan kommer ända ner till ramen.. Sen har du en teflonbussning i nedre stötdämparfästet bak som ska vara fräsch, inget glapp när du rör bakhjulet osv. Den ska EJ smörjas för övrigt. KTM har ju inte ett svinglänkage som många andra tex japaner har, men det är defenitivt inte någon dålig lösning. Släporna och teflonbussningen är däremot billiga, så det kostar inte mycket att se efter dom heller. KTM brukar ha betydligt bättre priser på delar än motsvarande japaner

Sen är det ju en enduro du kollat på, så den har lite mjukare dämpare (absolut inget ont, kanon när man kör i skogen/grusbus men sämre på crossbana) samt lite snällare pipa och avgasventilen har jag för mig står lite annorlunda på den för att få mer botteneffekt men lite mindre på topp.

Helt klart ett bra köp om skicket är ok!
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Dom ligger oftast på 10-12kW för att komma under hk per kg begränsningen för mellan mc klassning. 0.26kW per kilo har jag för mig att det är? Därför måste effekten komma ner så mkt, pga att en crosshoj väger så pass lite.
Det du tänker på är mellanklassregistrering. Det gör man när man inte är torr bakom öronen och har inte så mycket med det att göra.
 

Edblad

Välkänd medlem
2 nov 2008
188
0
6
Östjämtland
Antingen så är den strypt eller så är den bara strypt under typningen. För det är inte 32 hk i dom.

Det går inte att avgöra skicket på en cykel bara på årsmodellen, utan det handlar om att provköra och göra en så grundlig genomgång som möjligt.
Sen så renoverar man motorn i förebyggande syfte endå med rätt så täta mellanrum så det är inte så dumt att göra det efter ett köp för att vara på säkra sidan.


Är det den från jönköping på blocket så verkar den åtminstonde se väldigt fräsch ut
jajamen, det är nog den